CLB lanceert vernieuwde chathulp, opvallend meer ouders stellen vragen

Leerlingen en ouders die vragen hebben over school, kunnen die vanaf vandaag online stellen via de vernieuwde chathulp van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s). De vormgeving van CLBch@t is strakker getrokken omdat het CLB merkte dat steeds meer ouders de website begonnen te gebruiken om vragen te stellen over het wedervaren van hun oogappels op school.

Clbchat.be zit sinds vandaag in een nieuw jasje. De vormgeving van de website waar leerlingen en ouders vragen kunnen stellen is vooral rustiger dan voorheen. Bedoeling is om zowel leerlingen als ouders aan te spreken, zodat ze vanaf hun computer, smartphone of tablet vragen kunnen stellen aan de CLB-medewerkers. 

De chathulp is op maandag, dinsdag en donderdag beschikbaar tussen 17 en 21 uur. Op woensdag, tijdens de vrije middag, staan de medewerkers al om 14 uur paraat om te antwoorden op alle vragen over de school.

Cijfers

Het aantal chatsessies is vorig schooljaar met een kwart gestegen ten opzichte van het schooljaar ervoor: 153 CLB-medewerkers verzorgden in totaal 5.465 chatsessies. Dat komt neer op zo’n 30 à 35 sessies per avond op een gemiddelde avond, met pieken tot 80 op drukke avonden.

Het aantal gesprekken met ouders steeg met 138 procent waardoor het  aandeel ouders in verhouding tot de totaliteit van de gesprekken steeg van 5 procent in 2017-2018 naar ruim 9 procent vorig schooljaar.

De medewerkers merken hierbij dat ouders een andere soort vragen stellen dan leerlingen zelf: de leerlingen gebruiken de chat vooral om emotioneel geladen vragen te stellen, zoals over pesten, terwijl ouders doorgaan meer strikt school-gerelateerde vragen stellen. Ze hebben bijvoorbeeld vragen over schoolresultaten, studiekeuze en dergelijke.

De CLBch@t is  te bereiken op clbchat.be.