Nicolas Maeterlinck

Supermarktenquête: Colruyt en Albert Heijn vechten om laagste prijzen, hekkensluiter Match nog duurder geworden

Colruyt is nog altijd de goedkoopste supermarkt van België als je een mix van merk- en niet-merkproducten koopt. Dat blijkt uit de jaarlijkse resultaten van de supermarktenquête van Test Aankoop. Maar de concurrentie is hard: Colruyt laat zijn prijzen extra zakken als er een Albert Heijn in de buurt is. Kijken we alleen naar de huismerken, dan zijn Lidl en Aldi nog altijd veel goedkoper dan de concurrentie. Hekkensluiter Match zakt verder weg en was het afgelopen jaar maar liefst 28 procent duurder dan de goedkoopste Colruyt.

De supermarktenquête van Test Aankoop is altijd interessant om te kijken welke supermarkten de goedkoopste van het land zijn. Traditioneel gaat Colruyt weer met die prijs lopen en houdt de Belgische supermarktketen zich aan zijn laagsteprijsgarantie, de zogenoemde rode prijzen.

“Colruyt is echt een specialleke”, legt Simon November van Test Aankoop vanochtend uit in “De inspecteur” op Radio 2. Waarom is Colruyt nu speciaal? Omdat ze met regionale prijzen werken: om de goedkoopste winkel in uw buurt te zijn, stemmen ze hun prijzen af op de goedkoopste concurrent en vaak is dat de Nederlandse supermarktketen Albert Heijn.

Als er in uw buurt net een Albert Heijn is, dan speelt de concurrentie daar harder en is Colruyt daar goedkoper dan waar er geen Albert Heijn is.

Simon November, Test-Aankoop

“Dus als er in uw buurt net een Albert Heijn is, dan speelt de concurrentie daar harder en is Colruyt daar goedkoper dan waar er geen Albert Heijn is.” En dat kan zo’n 5 procent schelen. Met de komst van het - eveneens Nederlandse - Jumbo heeft Colruyt er op drie plaatsen een extra concurrent bij gekregen. Maar de Jumbo-winkels waren nog niet geopend toen Test Aankoop zijn onderzoek afsloot.

Vier pakketten

Voor zijn supermarktenquête vergelijkt Test Aankoop voortdurend de prijzen van vier virtuele winkelkarren: één met louter merkproducten, één met witte producten, één met huismerken en ten slotte een mix van de drie, “want niemand koopt eigenlijk exclusief het ene of het andere”, legt Simon November uit. 

In onderstaande grafiek ziet u hoeveel dat gemengde pakket op jaarbasis kost per persoon in elke onderzochte supermarkt.

Een Colruyt in de buurt van een Albert Heijn is dus het goedkoopst. Ook online speelt de concurrentie: wie zijn online bestelde boodschappen afhaalt in een Colruyt met Collect & Go waar een Pick Up Point van Albert Heijn is, is goedkoper af dan een Colruyt die geen concurrentie heeft van Albert Heijn.

Verder zien we dat Carrefour Hypermarkten 12 procent duurder zijn dan de goedkoopste Colruyt in de buurt van een Albert Heijn. Het verschil is kleiner met een Colruyt waar de concurrentie met Albert Heijn minder speelt: 7 procent.

Delhaize en Makro zijn 17 procent duurder dan de goedkoopste Colruyt. En helemaal onderaan vinden we hekkensluiter Match, die maar liefst 28 procent duurder is dan de goedkoopste Colruyt. “Match is typisch een supermarkt waar je naartoe gaat als je dingen vergeten bent, of in het stadscentrum. Vandaar die verschillen”, verklaart Simon November.

Match en Smatch behoren tot dezelfde groep. De groep heeft het moeilijk en moet inkrimpen door de slechte bedrijfsresultaten; in september werd nog aangekondigd dat 7 Match- en 9 Smatch-winkels zouden sluiten.

Wat met Aldi en Lidl?

De aandachtige lezer heeft opgemerkt dat discounter Aldi en Lidl niet in bovenstaande grafiek staan. Maar dat heeft een eenvoudige verklaring: “We hebben ze uit de mix van de pakketten gehaald omdat er niet genoeg nationale en internationale merkproducten in hun supermarkten te vinden zijn”, zegt Simon November.

“We hebben ze wel bij de huismerken ondergebracht,” gaat November verder, “omdat we weten dat de huismerken van Lidl en Aldi qua kwaliteit neigen naar de huismerken van de andere. En dan zien we dat zij een stuk goedkoper zijn. Lidl is wat de huismerken betreft het goedkoopst.”

Uit de prijsvergelijking van de huismerken blijkt dat de andere supermarkten fors duurder zijn dan de Duitse discounters. De Franse discounter Leader Price, met 10 winkels in Wallonië, volgt al op afstand.

Colruyt-winkels in de buurt van een Albert Heijn zijn 22 procent duurder dan Lidl, Carrefour Hypermarkets 39 procent en Delhaizes 52 procent. “Maar dit is louter een prijsonderzoek”, merkt Simon November op. “Het zegt niets over de kwaliteit of samenstelling van de producten, die is hier niet onderzocht.”