AFP or licensors

Alle salaris- en bedrijfswagens elektrisch of op waterstof tegen 2023? "Misschien iets te bruusk"

Leasingfederatie Renta reageert kritisch op een uitgelekt plan uit de onderhandelingsnota van informateur Paul Magnette (PS). Vanmorgen berichtte De Tijd dat Magnette vanaf 2023 alleen nog een fiscaal voordeel wil toekennen voor elektrische bedrijfs- en salariswagens. Frank Van Gool van Renta is niet echt tégen, maar vindt het toch wel wat te snel gaan.

In het hoofdstuk "duurzame ontwikkeling" van de onderhandelingsnota zou staan dat bedrijven op termijn alleen nog nulemissiewagens fiscaal interessant voor hun personeel kunnen leasen. Rijden er vanaf 2023 dan nog alleen elektrische bedrijfs- en salariswagens op onze wegen? 

Als de overheid zegt dat de sector zich moet hervormen, moet ze zelf sterk genoeg op haar benen staan om te volgen met die overgang

Frank Van Gool (Renta)

"We zien toch nog een paar hobbels op de weg", reageert Frank Van Gool van Renta in "De wereld vandaag", op Radio 1. Hij wijst op de infrastructuur die vandaag nog niet voldoet: er zijn te weinig laadpalen en het elektriciteits­netwerk is niet voorzien op veel meer elektrische wagens. "Als de overheid zegt dat de sector zich moet hervormen, moet ze zelf sterk genoeg op haar benen staan om te volgen met die overgang", vindt Van Gool.

Dat betekent niet dat de sector "njet" zegt. "Wij willen daar als sector aan meewerken. We zien ook wel dat de toekomst zero-emissie is. We vragen ons alleen af of ons daarvoor het mes op de keel moet worden gezet." 

Het is misschien iets te bruusk, maar we willen zeker verder meewerken aan de uitwerking in de praktijk

Frank Van Gool (Renta)

"We hopen dat we nog wat inspraak kunnen krijgen om de modaliteiten mee te gaan uitwerken", aldus Van Gool. Hij denkt dat er een draagvlak voor elektrische salariswagens bestaat bij mensen die genoeg gelegenheden hebben om die wagen op te laden, maar bij iemand die in een appartement in de stad woont, kan dat wel eens anders zijn. "Daarom pleiten we ervoor om hybride wagens in een eerste fase te ontzien."

Van Gool zegt dat de sector zelf ook bereid is om meer te doen. Hij heeft het over het meefinancieren van laadpalen en over systemen die het elektriciteitsverbruik van een wagen kunnen berekenen. "Het is misschien iets te bruusk, maar we willen zeker verder meewerken aan de uitwerking in de praktijk."

Beluister hieronder het gesprek met Frank Van Gool in "De wereld vandaag".