Beste koning klant, Black Friday is een financiële strop voor de kleine handelaar in uw buurt

Unizo en aangesloten sectorfederaties vragen consumenten in een open brief om oog te hebben voor de uitwassen van de koopjesactie "Black Friday". Op Black Friday worden er fikse kortingen aangeboden in heel wat (online) winkels, maar dat zet kleine handelaars in uw buurt onder financiële druk om te kunnen concurreren. 

opinie
Nicolas Maeterlinck
UNIZO en aangesloten sectorfederaties
Danny Van Assche (UNIZO), Viviane Camphyn (Nelectra), Isolde Delanghe (Mode Unie), Fedelin (lingeriespeciaalzaken) en Kristof Thijssens (Boek.be)

Beste consument,
Dag koning klant,

U bent vandaag misschien meer dan anders in uw nopjes. U voelt dat beetje extra adrenaline. Want vandaag is het "Black Friday". Niemand die er kan naast kijken.  Black Friday- reclamefolders, mediaspots, artikels in kranten… en vooral heel veel online reclame. Op sociale media… sms-reclame van winkels waar u ooit uw gsm-nummer achterliet, tot gepersonaliseerde reclame in uw mailbox. Het houdt niet op. 

De kortingen waarmee sommige grote retailers goochelen, zijn buitenaards

En de kortingen waarmee sommige grote retailers - vooral webshops én uit het buitenland – goochelen, zijn buitenaards. Ook gisteren en daarvoor werd er al gretig met kortingen gestrooid. Misschien gaat u vandaag die nieuwe tv voor op de slaapkamer kopen, dat nieuwe kleedje of die nieuwe boormachine… tegen prijzen waarvoor u ze onmogelijk kan laten liggen. En dat begrijpen we. Maar voor u definitief beslist, willen we u graag de andere kant van het verhaal vertellen. Heeft u vijf minuten? 

Systeemfout

Er zit namelijk een systeemfout achter de vaak onwaarschijnlijk hoge kortingen op Black Friday. Een systeemfout waardoor slechts een beperkt aantal grote, vaak buitenlandse (online) spelers er beter van worden. Erg kapitaalkrachtige retailconcerns die op zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk marktaandeel willen veroveren en het zich daarbij kunnen veroorloven geruime tijd nauwelijks winst te maken. Dat laatste verklaart waarom ze diep tot de bodem kunnen gaan.

Tegen dat soort mastodonten moeten onze lokale handelaars het opnemen. En wees maar zeker dat ze een vuist maken. Sommigen gaan mee in het mega-kortingverhaal van Black Friday, ook al moeten ze daarvoor heel erg stretchen, tot aan de limieten van hun financiële draagkracht. Anderen dragen op Black Friday een deel van uw aankoopbedragen af aan een goed doel, als alternatief voor de kortingparade.

Sommige lokale handelaars gaan mee in het mega-kortingverhaal van Black Friday, ook al moeten ze daarvoor heel erg stretchen, tot aan de limieten van hun financiële draagkracht

En wanneer u vandaag gaat winkelen, zal u op nog andere plaatsen een leuke attentie, sprankelende bubbels of nog wat anders krijgen aangeboden. Het mag vandaag een feestdag zijn, ook van de lokale handelaars. Maar het moet wel eerlijk blijven. Op vlak van concurrentie, op vlak van prijzen, op vlak van voorwaarden om hier te ondernemen…

Een gelijk speelveld dus. Redelijker dan dat kan een vraag niet zijn. Met strenge regels tegen verkoop met verlies. Met dezelfde belastingtarieven voor multinationals als voor de lokale handelaars… Zodat er ruimte blijft voor diversiteit in het winkelaanbod. Klein naast groot, breed naast smal, fysiek naast online. Met veel couleur locale en mensen van vlees en bloed in alle stijlen en types waarmee het persoonlijk klikt. Zo blijft winkelen altijd weer verrassend en verfrissend, valt er altijd wel wat te ontdekken, wat het allemaal eens zo plezierig maakt, voor u als consument én voor al die verschillende handelaars met hun personeel. 

Denk aan uw lokale wijnhandelaar, gordijnenman of boekenhandelaar

Wanneer u straks de straat op gaat, of achter uw laptop kruipt, om een mooie korting te scoren, denk dan ook eens aan die diversiteit.

Denk aan de leuke ontmoetingen die u al bij lokale handelaars had, en aan hoe ze u vakkundig hielpen. Misschien was het de wijnhandelaar die voor u en enkele buren een proefsessie organiseerde. Of de gordijnenman of -vrouw die na uw werkuren bij u thuis de ramen kwam opmeten en de raamdecoratie persoonlijk kwam ophangen. Of de boekhandelaar wiens zoon u vlug even een lift naar huis gaf, nadat u door een verkeerde beweging voor zijn deur was gestruikeld. Of aan de webshopuitbater die met uw bestelling plots hoogstpersoonlijk voor uw deur stond en een oude schoolmakker bleek te zijn…

Wedden dat het u iets mag kosten om ook na vandaag nog op handen te worden gedragen?

Zo heeft iedereen wel zijn of haar verhaal om met de glimlach aan terug te denken en te koesteren. U ongetwijfeld ook. Wedden dat het u iets mag kosten om ook na vandaag nog op handen te worden gedragen?  Dat prijsverschil is het u allicht waard. Toch?

Alvast veel Winkelhier-plezier!

VRT NWS wil op vrtnws.be een bijdrage leveren aan het maatschappelijk debat over actuele thema’s. Omdat we het belangrijk vinden om verschillende stemmen en meningen te horen publiceren we regelmatig opinieteksten. Elke auteur schrijft in eigen naam of in die van zijn vereniging. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud van de tekst. Wilt u graag zelf een opiniestuk publiceren, contacteer dan VRT NWS via moderator@vrt.be.