Video player inladen...

Elk jaar 2.000 problemen met roltrappen en liften in Belgische treinstations

U bent er mogelijk zelf ook al mee geconfronteerd: een kapotte roltrap of lift in een station net wanneer u uw trein wil halen. Elk jaar zijn er in de Belgische treinstations zo'n 2.000 problemen, op een totaal van 310 roltrappen en 250 liften. 

"Ik neem bijna dagelijks de trein naar Brussel en vaak is er ergens wel een roltrap die stilligt", zegt Joris Vandenbroucke, Kamerlid voor SP.A, die hierover een parlementaire vraag stelde aan minister van Mobiliteit François Bellot.  "Er zijn veel reizigers die dat bevestigen, van overal komen er meldingen over roltrappen die vaak niet functioneren. Ik vind dat onaanvaardbaar. Gewoon op het perron geraken zou toch evident moeten zijn."

Ik vind dat onaanvaardbaar. Gewoon op het perron geraken zou toch evident moeten zijn. 

Joris Vandenbroucke (SP.A)

Voor de reizigers zijn de defecte roltrappen en liften een grote ergernis. En vooral voor mensen met een kinderwagen, mensen met een beperking of ouderen, veroorzaakt dat problemen.  Vaak duiken de problemen op bij oudere roltrappen, maar ook bij relatief nieuwe modellen duiken er problemen op. "In Gent-Sint-Pieters is er een roltrap die regelmatig stilvalt en die is nog geen 3 jaar oud", zegt Vandenbroucke. 

De NMBS heeft een onderhoudscontract met de vier grote Europese liftfirma's en betaalt jaarlijks 2 miljoen euro voor het onderhoud. "De NMBS geeft volgens minister Bellot zelf aan dat dat onderhoud vaak te traag gebeurt, maar ook niet goed genoeg is.  De NMBS legt boetes op, stelt die firma's in gebreke, maar voor de reizigers telt dat de roltrap of de lift moet werken en dat is te vaak niet het geval." 

Volgens Vandenbroucke schort er misschien iets aan die onderhouds­contracten. "Verbreek die contracten, ga desnoods naar de rechter, de reiziger verdient beter", besluit hij. 

Bijna een kwart van de bestaande roltrappen en liften wordt vervangen, waarvan de helft al volgend jaar. 

Dimitri Temmerman (NMBS)

De NMBS erkent het probleem en gaat de komende jaren investeren in de toegankelijkheid van de perrons. “Defecten moeten zo snel mogelijk worden opgelost. Tegen 2022 moet het aantal roltrappen en liften met een derde stijgen, van 560 nu tot 735. Daarnaast wordt bijna een kwart van de bestaande roltrappen en liften vervangen, waarvan de helft al volgend jaar. Het gaat om roltrappen en liften die meer dan 25 jaar oud zijn en te vaak defect zijn. Deze investeringen maken deel uit van een nieuw raamcontract (2020 – 2027) dat NMBS tegen het einde van dit jaar rond wil hebben. In totaal gaat het om een investering van 67 miljoen euro.”

"Het Journaal" ging een kijkje nemen in het station van Leuven. Bekijk hier het verslag: 

Video player inladen...