Copyright 2013, Gza Blint Ujvrosi, licensed via EyeEm Mobile GmbH

Zit u niet te slaperig achter het stuur? Speekseltests helpen het uit te zoeken: "Slaperigheid is grote killer"

Komende maand krijgen bestuurders die 's nachts moeten blazen bij een alcoholcontrole ook een speekseltest en vragenlijst voorgelegd. Dat schrijft Het Nieuwsblad. De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) wil zo het probleem van slaperigheid achter het stuur beter in kaart brengen.

Een op de vijf zware ongevallen is te wijten aan slaperigheid achter het stuur, zo leert buitenlands onderzoek. "Slaperigheid in het verkeer is een grote killer", benadrukt Werner De Dobbeleer van de VSV. "Maar voor België of Vlaanderen bestaan daarover geen cijfers."

De VSV vat daarom zelf de koe bij de horens: een maand lang zullen bestuurders die 's avonds laat of 's nachts worden tegengehouden bij BOB-controles ook een speekseltest en een vragenlijst krijgen. Op basis daarvan wil de VSV achterhalen hoeveel mensen tussen 22 uur 's avonds en 2 uur 's nachts te vermoeid en te slaperig achter het stuur zitten.

Onderzoek toont aan dat als je lang wakker bent, dat gelijk staat met 0,5 promille alchohol in het bloed.

Werner De Dobbeleer, Vlaamse Stichting Verkeerskunde

"Eerder onderzoek toont aan dat als je lang wakker bent, dat gelijk staat met 0,5 promille alchohol in het bloed. Bij iemand die volgens zijn eigen bioritme vier uur na de normale bedtijd nog wakker is, lijkt het alsof die een paar pintjes zou gedronken hebben."

Boete na slaperig rijden?

De speekseltest is te vergelijken met de drugstesten die de politie soms uitvoert. "Alleen wordt hier gekeken naar een bepaalde stof die van nature in je lichaam zit als je slaperig bent." De chauffeurs krijgen ook een vragenlijst, die een duidelijker zicht moet geven op het bioritme van de chauffeur.

Niet dat er nu plots boetes voor slaperige chauffeurs zitten aan te komen. "Dat is toekomstmuziek", zegt De Dobbeleer. "Daarvoor heb je een betrouwbare test nodig die direct zegt of het nog veilig is om verder te rijden of niet. En zo'n test bestaat nog niet."

Professor Johan Verbraecken van het slaapcentrum van het UZ Antwerpen bevestigt dat. "Bij de huidige tests is veel tijd nodig om die te analyseren. Dus op dit moment zijn ze enkel bruikbaar om bijvoorbeeld na een ongeval af te nemen. Ik kan me wel voorstellen dat zulke tests dan op termijn worden gebruikt bij de juridische afhandeling na een ongeval."