Cursus "gamificatie" op Kortfilmfestival Leuven: "Wellicht meer spelers van games dan mensen die naar de cinema gaan"
De 25e editie van het Kortfilmfestival is dit weekend in Leuven van start gegaan en programmeert de beste kortfilms uit binnen- en buitenland. Het luik "Game on!" biedt films aan die de beeldvorming van computergames gebruiken. Wist u dat er wereldwijd tussen de 500 à 800 miljoen gamers zijn? "Er zijn nu wellicht meer spelers van computergames dan mensen die naar de cinema gaan", zegt Hans Van Nuffel, regisseur van films én games.
Een videogame schrijven en regisseren heeft heel wat raakpunten met het maken van traditionele cinema, weet Hans Van Nuffel. De regisseur van de gevierde film "Adem" (2010) werkt momenteel aan zijn eerste, ambitieuze game en komt op zaterdag 7 december in Leuven een masterclass geven over de "gamificatie" van cinema.
"Het festival probeert met dat Game on!-programma de leek te enthousiasmeren voor een medium dat eigenlijk al heel lang mainstream is," aldus Van Nuffel. "Het is ook een internationale markt: het is één van de weinige kunstvorman waar nationale grenzen geen rol spelen. Elke game-ontwerper werkt voor iederéén, waar ook ter wereld. Terwijl films vooral gemaakt worden voor een lokale markt."
"Dat probeert het Kortfilmfestival duidelijk te maken: dat de games-sector niet marginaal is, maar op dit moment zelfs groter dan de filmindustrie. Wereldwijd zijn er tussen de 500 à 800 miljoen gamers: er zijn nu wellicht meer spelers van computergames dan mensen die naar de cinema gaan."
(lees verder onder de trailer van "Operation Jane Walk", een eigenzinnige rondleiding doorheen het stedelijk landschap van het populaire computerspel "Tom Clancy’s: The division")
Auteursgames
Games kunnen ook een volwaardige cinematografische beleving bieden aan de spelers, vindt Van Nuffel: "Naast de overbekende 'shooting games' zijn er echte auteursgames, waarin de makers een verhaal vertellen en een persoonlijke ervaring delen. Voor mij is dat een echte kunstvorm."
"De bedoeling van die games is om je een ervaring te leveren, in plaats van gewoon tijdverdrijf. Dat zijn games die met artistieke parameters emoties opwekken die een speler bijblijven - zoals bepaalde films dat kunnen doen. Ik herinner mij games die ik twintig jaar geleden heb gespeeld, die nu technologisch achterhaald zijn, maar dat is niet van belang. Die hebben van mij wel een fundamenteel andere mens gemaakt."
Echte artistieke games kunnen emoties opwekken die een speler levenslang bijblijven, net zoals bepaalde films dat kunnen doen
Zulke games worden elke avond tijdens het festival op het binnenplein van STUK, het artistieke epicentrum van Leuven, gespeeld. Bezoekers kunnen zelf spelen of meekijken op het grote scherm. Eén van die games is "Gris". Een enthousiaste Van Nuffel: "Dat is een Frans arthouse-spel over een vrouw die langzaam uit haar depressie klautert via gameplay. Zo overwint ze haar demonen en ontdekt ze opnieuw haar talenten, haar emoties. De speler bepaalt mee hoe ze dat doet. Op die manier maak je eigenlijk zelf je eigen film."
Filmische budgetten
In zijn masterclass op 7 december, samen met scenariste Dagmar Blommaert, toont Van Nuffel een demo van het game waar hij momenteel aan werkt: "Het is heel narratief gedreven en speelt zich af in een robotfabriek. Het hele spel is een metafoor voor een huwelijkscrisis."
Kostprijs van dat game? "750.000 à 1,5 miljoen euro", schat Van Nuffel. "Maar er worden tegenwoordig games gemaakt die 30 miljoen euro kosten. Ik denk aan het cowboyspel "Red dead redemption 2" dat vorig jaar uitkwam. Daar heeft tweehonderd man 7 jaar lang aan gewerkt. The sky is the limit."
De 25e editie van het Kortfilmfestival loopt van 30 november t.e.m. 7 december in Kunstencentrum STUK in Leuven.