Video player inladen...

Zelfs op professionele netwerksite LinkedIn: Terreurgroep IS actief op het internet ondanks actie Belgische politie

Afgelopen week kondigde de federale politie aan dat ze een succesvolle actie had uitgevoerd tegen de propaganda van terreurgroep IS op het internet. Duizenden accounts en communicatiekanalen van de terreurgroep werden verwijderd. De actie is toen uitgevoerd in samenwerking met de internationale politie-organisatie Europol. Toch is de propaganda van IS nog steeds aanwezig op sociale media. Van een totale uitschakeling is er geen sprake. Aanhangers van de terreurgroep duiken online op met nieuwe accounts.

Bekijk onze video en/of lees verder:

Video player inladen...

Zelfs op LinkedIn

De verwijderde propaganda-accounts zijn er niet meer. In plaats daarvan worden er nieuwe accounts aangemaakt op diverse platformen. Zo zijn er accounts te vinden op populaire netwerksites zoals Facebook en Twitter, maar ook op iets minder bekende platformen zoals Telegram en Tam Tam. De laatste twee zijn Russische krachtige varianten van de Amerikaanse chatdienst WhatsApp. We zijn ook een beetje verbaasd als we een profiel van IS-propaganda op de professionele netwerksite LinkedIn treffen.

Propaganda-account van terreurgroep IS op LinkedIn

Het is zo dat de terreurgroep de populaire grote platformen zoals Twitter vooral gebruikt om aanhangers te lokken naar de chatdiensten zoals Telegram en Tam Tam. Die platformen bieden een meer beveiligde communicatie aan, maar ook de mogelijkheid om grote bestanden zoals foto's en video's sneller te posten en verspreiden.

Waarom heeft IS sociale media zo hard nodig?

Voor de terreurgroep is de aanwezigheid op het internet erg cruciaal. Dat heeft rechtstreeks te maken met de belangrijkste slogan van IS: "We blijven bestaan en we blijven uitbreiden".

Door telkens opnieuw online op te duiken en diverse platformen te gebruiken, verkleint IS de afstand met zijn aanhangers wereldwijd. In Syrië en Irak is de terreurgroep verdreven uit heel wat regio's. Heel wat jihadisten zitten achter tralies in de regio. Op het internet wil IS een ander beeld tonen. Dat de groep wel degelijk nog steeds opereert en aanvallen uitvoert. En dat ze dus nog altijd bestaat.

IS wil ook tonen dat zijn activiteiten helemaal niet beperkt zijn tot het Midden-Oosten. Wie de propagandakanalen van IS volgt, merkt dat er diversiteit is bij de locaties waarin ze hun activiteiten tonen. Het kan perfect zijn dat IS een bericht verspreidt over een aanslag in Irak, om dan meteen over te schakelen naar een foto van een aanslag in Afrika.

Wat zit eigenlijk in die propaganda?

In de propaganda die IS online rondstuurt, zien we heel wat gruwelijke en schokkende oorlogsbeelden, maar het zijn toch vooral berichten waarin het aanslagen opeist. Vaak gaat het over aanslagen die de terreurgroep pleegt in het Midden-Oosten. In dit bericht hieronder eisen ze bijvoorbeeld een aanslag in Irak op.

Een propagandabericht waarin IS een aanslag in Irak opeist.

De groep claimt met veel trots aanslagen in andere delen van de wereld. Zo is de botsing opgeëist tussen twee Franse legerhelikopters in Mali, in Afrika. Frankrijk sprak toen van een ongeval, maar volgens het propagandabericht van IS hebben aanhangers één van de helikopters onder vuur genomen bij landing. Het Franse toestel probeerde snel weer op te stijgen en kwam als gevolg te botsen met het andere toestel.

IS eist in een propaganda-artikel de botsing op tussen twee Franse legerhelikopters in Mali.

Ook de mesaanval in Londen afgelopen vrijdag is door IS opgeëist, weliswaar zonder veel details: "De dader reageerde op de oproep door Islamitische Staat om burgers te treffen in landen die behoren tot de internationale coalitie tegen IS", klinkt het in het bericht.

Een propagandabericht waarin IS de recente steekpartij in Londen opeist.

Oorlog in de cloud

Het federaal parket in ons land sprak vorige week van een "totale uitschakeling" van de IS-propaganda. De terreurgroep geeft zelf toe dat ze op het internet zwaar onder druk staat. Maar zelfs die toegeving kwam via hun propagandakanalen op de dag dat de cyberaanval aangekondigd was.

Intussen klinkt het parket wat genuanceerder dan vorige week: "Het was een kwestie van tijd dat ze terug boven water komen. Iedereen weet dat. Zo moeilijk is het ook niet om nieuwe accounts aan te maken", aldus woordvoerder Eric Van der Sypt. "Het is niet onmogelijk om de eigenaars van die accounts op te sporen, maar het is zeker niet gemakkelijk. Die mannen zitten verspreid over de hele wereld".

Ook de internationale politie-organisatie Europol reageert op ons onderzoek: "Het hoofddoel van onze recente actie was nooit de propaganda volledig uit te schakelen. Europol kan zelf geen accounts verwijderen. Bij zo'n actie is onze taak beperkt tot het melden van de terreuraccounts bij de betrokken internetbedrijven. Het was dan de verantwoordelijkheid van die bedrijven om die accounts te verwijderen." 

Bekijk het verslag van "Het Journaal" hier: 

Video player inladen...

Meest gelezen