Video player inladen...

Proces Buizingen: Infrabel, NMBS en treinbestuurder schuldig verklaard, meer dan 9 jaar na de feiten

De politierechtbank in Brussel heeft de NMBS, Infrabel én de treinbestuurder schuldig verklaard voor de treinramp in Buizingen. Die kostte meer dan 9 jaar geleden het leven aan 19 mensen, 310 anderen raakten gewond. De treinbestuurder werd schuldig bevonden, maar wordt aanzien als de "laatste schakel in ketting" en krijgt geen straf. De NMBS en Infrabel krijgen elk 550.000 euro boete, waarvan de helft met uitstel voor Infrabel.

De NMBS, spoorwegbeheerder Infrabel en de treinbestuurder werden alledrie schuldig verklaard voor de treinramp in Buizingen, nu 9 jaar geleden. De treinbestuurder krijgt geen straf omdat hij de minste schuld zou hebben aan de ramp. De NMBS krijgt 550.000 euro boete. Infrabel krijgt dezelfde boete opgelegd, waarvan de helft met uitstel. Zij kunnen nog steeds in beroep gaan tegen de uitspraak. 

De treinbestuurder reageerde na afloop opgelucht, zegt zijn advocaat Dimitri de Béco: "Onze cliënt is tevreden dat het nu misschien afgelopen is, en dat zou voor hem, maar ook voor de nabestaanden een geruststelling zijn. Ook het feit dat zijn werkgever voor een deel verantwoordelijk werd gesteld en dat hij niet moet opdraaien voor de volledige ramp, is een belangrijke factor voor de man."

Het openbaar ministerie had eerder zware boetes geëist voor de NMBS en Infrabel. Het ging om de maximumstraf van 700.000 euro boete voor de NMBS, en een boete van 650.000 euro voor spoorwegbeheerder Infrabel. Voor de treinbestuurder werd aan het begin van het proces nog 3 jaar cel, volledig met uitstel, gevorderd. Maar er vond een onverwachte wending plaats tijdens het proces toen het openbaar ministerie plots géén straf meer vorderde voor de treinbestuurder. Het openbaar ministerie bleef wel bij het standpunt dat de bestuurder door het rood sein was gereden, maar vond dat er moest gekeken worden naar wie de grootste fout had begaan. 

(Lees verder onder de foto.)

Nicolas Maeterlinck

Een jarenlang onderzoek

Op 15 februari 2010 botsten de stoptrein van Leuven naar 's Gravenbrakel en de IC-trein die van Quiévrain naar Luik ging op elkaar. De beelden van vlak na het ongeval staan in het geheugen gegrift: beide treinen liggen deels naast de sporen, de wagons zijn helemaal vernield. De eindbalans is ijzingwekkend met uiteindelijk 19 doden en 310 gewonden. 

Wat volgt is een jarenlang onderzoek naar de ramp.  Een onderzoeksrechter en verschillende experts worden op de zaak gezet. In meerdere rapporten komen er diepgaande mankementen aan het licht. Onder meer de verkeerde veiligheidskeuzes die gemaakt werden door de NMBS-top en de politieke verantwoordelijken worden gehekeld. Ook spoorwegbeheerder Infrabel komt in beeld voor mankementen aan de spoorinfrastructuur. 

Na maar liefst 7 jaar wordt het onderzoek afgerond en wil het parket de bestuurder van de stoptrein, de NMBS en Infrabel voor de rechtbank brengen omdat ze -onopzettelijk weliswaar- het ongeval veroorzaakt zouden hebben. De treinbestuurder zou volgens het parket een rood sein genegeerd hebben, de NMBS en Infrabel zouden nalatig geweest zijn bij de beveiliging van de treinstellen en de spoorinfrastructuur. 

Maar door enkele taalkwesties liep het proces toch nog vertraging op. De advocaat van de treinbestuurder wou dat het proces in het Frans gevoerd werd, maar het parket verzette zich daar tegen. Na enig juridisch getouwtrek werd toch besloten om het proces in het Frans te voeren.