© VRT 2019

Hoe kan je slimmer sporten en leven? De 3 belangrijkste tips die Wout Van Aert meegaf in "Het huis"

Wout Van Aert wees gisteren in het tv-programma “Het huis” een aantal keren op het belang van zijn mental coach. Rudy Heylen helpt de wielrenner al een aantal jaren om beter te presteren. Welke handige coachingtips heeft Heylen aan Van Aert gegeven om een betere sporter te worden? En wat kan iedereen ervan leren, als amateur-sporter en in het dagelijkse leven? We ontrafelen de drie belangrijkste tips die Van Aert gisteren gaf.

1. "Ik fiets focus"

“Ik fiets focus” is de schijnbaar gekke titel van een boek over Wout Van Aert. Het is de mantra die Wout Van Aert op aanraden van zijn mental coach gebruikt om helemaal op zichzelf te focussen tijdens wedstrijden.

Bekijk het fragment over de focus van Wout en lees eronder verder:

Video player inladen...

De leuze hangt tijdens de cross in zijn camper en in “Het huis” bevestigde Van Aert dat hij ze ook eens honderd keer heeft opgeschreven om ze helemaal in te prenten.

Wat is hier de bedoeling van? Het is een manier om te focussen op zichzelf en zich niet te laten afleiden door bijvoorbeeld de massa toeschouwers langs het parcours, het feit dat de cross nog vijf ronden duurt of dat hij als renner een bepaalde bocht slecht heeft genomen. 

2. "Control the controllables"

Bovenstaande mantra past in het grotere idee om alleen te focussen op de dingen die je zelf onder controle kan houden. “Want je kan niet controleren wat niet te controleren valt”, zegt Wout Van Aert in “Het huis”. “Control the controllables” heet dat idee in het Engels. Wat anderen doen, is een bijzaak. Wat je zelf doet en onder controle kan houden, is de hoofdzaak.

Bekijk het fragment waarin Wout uitlegt hoe hij alles onder controle houdt en lees eronder verder:

Video player inladen...

3. "Koers van bocht tot bocht"

Om een lange wielerklassieker mentaal te kunnen verhapstukken, fietst Van Aert mentaal van bocht tot bocht. Zijn gedachten zitten tijdens de wedstrijd nog niet bij de finish, maar bij de eerstkomende hindernis. “Ik leg m’n finish telkens in de volgende bocht. Het is koersen tot die bocht en als je de bocht uitkomt, koers je tot de volgende bocht.” 

Zo verlegt hij voortdurend zijn mentale horizon, in kleine behapbare uitdagingen. Als je denkt aan de finish, die nog ver weg is, kan je zo hard afzien, spreekt Van Aert uit ervaring. Het is een handige tip voor amateursporters die bijvoorbeeld zelf lange ritten fietsen of andere duursporten doen of mensen die voor andere grote uitdagingen staan.

Bekijk het fragment waarin Wout uitlegt hoe hij zijn wedstrijden opdeelt:

Video player inladen...

Van Aert moet wel toegeven dat die laatste strategie hem ook tot uitputting heeft gebracht tijdens zijn deelname aan de Italiaanse klassieker Strade Bianchi vorig jaar. Tijdens de slotbeklimming in Siena moest de renner op een bepaald moment even helemaal verkrampt van de fiets stappen. 

Dat kwam doordat hij net te véél met het koersverloop bezig was geweest. Ondertussen had hij de mantra van wielercommentator José De Cauwer uit het oog verloren: eten, drinken, eten, drinken.  Iets wat een renner voortdurend moet doen. Uiteindelijk werd Van Aert nog derde.

Bekijk hier de uitleg van Wouts hongerklop in Strade Bianche:

Video player inladen...

Volgende week is oud-triatleet Marc Herremans te gast in “Het huis”. Na zijn carrière als triatleet en rolstoeltriatleet is Herremans trainer geworden van andere topsporters. Als oud-triatleet adviseert hij om tegelijk te focussen op de korte als lange termijn tijdens het sporten. Door goed bezig te zijn met je voedingsplan, voorkom je fouten zoals Van Aert die maakte. 

Tegelijk geeft hij net als Wout Van Aert de atleten die hij begeleidt altijd het “control the controllables”-advies. “Want heel veel atleten zijn bezig met wat de concurrenten allemaal doen, maar dat ligt buiten je controle.” Je daarmee bezighouden is volgens Herremans verspilde energie. “Je moet alleen bezig zijn met waar je zelf vat op hebt: je eigen trainingen en wedstrijden.” (Lees verder onder de foto van Marc Herremans.)

© VRT 2019

Andere tips

Daarnaast - en dat past ook in de controlestrategie - geeft Marc Herremans sporters het advies om een vast stramien te ontwikkelen dat goed werkt voor hen en daaraan vast te houden. “Begin niet een week voor een wedstrijd te experimenteren met nieuwe dingen, want dan kom je met twijfels aan de start.” Concreet: als eenmaal gebleken is dat een bepaalde opwarming of voedselplan voor jou werkt, hou dan daaraan vast.  

En tot slot hamert Herremans er bij zijn wedstrijdsporters op dat elke plaats telt, terwijl natuurlijk iedereen de eerste wil zijn. “Als je niet de eerste bent moet het je doel zijn om stap voor stap dichterbij te komen. Want iedereen, zelfs een Mathieu van der Poel, is te verslaan. Ook hij kan fysiek of mentaal een moeilijke dag hebben. En dat maakt sport ook zo boeiend.”

“Het huis” met Marc Herremans, volgende week dinsdag, om 20.40 uur op Eén. De volledige aflevering met Wout Van Aert is intussen te bekijken op VRT NU.

Meest gelezen