Vlaanderen heeft er 100 zwarte verkeerspunten bij
Het aantal 'zwarte punten' op de dynamische lijst met onveilige verkeerspunten in Vlaanderen is het voorbije jaar fors gestegen van 213 naar 314. Dat laat Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) weten. Volgens Peeters is de forse stijging vooral toe te schrijven aan de manier waarop ongevallen met voetgangers, fietsers en motorfietsers worden meegerekend.
Vlaanderen lanceerde in 2002 een lijst van 809 'zwarte punten', veelal kruispunten waar in het verleden veel ongevallen gebeurden. Maar sindsdien zijn nog steeds niet al de punten op die historische lijst aangepakt. Volgens minister Peeters zijn er nog 32 projecten "niet afgevinkt". "Bedoeling is om die projecten zo snel mogelijk af te werken", aldus Peeters.
Maar de vorige Vlaamse regering veranderde het geweer ook van schouder en lanceerde een dynamische lijst van zwarte punten. Die lijst wordt dan jaarlijks aangepast op basis van de meest recente ongevallencijfers. Zo wil de regering op de bal spelen.
Zwakke weggebruikers
In 2018 stonden er dus 213 punten op de dynamische lijst. Nu heeft die opnieuw een update gekregen, meldt minister Peeters. De lijst bestaat nu uit 314 punten. Een fikse toename, die volgens de Open VLD-minister vooral is toe te schrijven aan het feit dat beslist werd om ongevallen met zwakke weggebruikers zwaarder te laten doorwegen.Â
De Fietserbond is tevreden dat er in de berekening van de zwarte punten meer rekening wordt gehouden met de zwakke weggebruiker. Wies Callens van de Fietserbond is niet verbaasd over de toename van het aantal zwarte punten. "We moeten vaststellen dat er in de lijst een aantal punten opgenomen zijn waarvan wij al heel lang weten dat ze erg gevaarlijk zijn", zegt Callens. "Het is jammer dat het zo lang geduurd heeft voor die gevaarlijke punten op de lijst terecht kwamen."
Peeters wil naar eigen zeggen "alles inzetten op het wegwerken van die gevaarlijke punten". Ze wil daarbij niet alleen extra investeren, maar ook werk maken van "efficiëntiewinsten in de procedures om kruispunten aan te pakken".
De Fietsersbond hoopt dat de minister naast die zwarte punten ook de toestand van de bestaande fietspaden aanpakt. "Uit cijfers van het Agentschap Wegen en Verkeer blijkt dat slechts 43 procent van de fietspaden in Vlaanderen voldoen aan de normen die de Vlaamse overheid zichzelf heeft opgelegd", zegt Callens. "Ondanks het feit dat er meer wordt geïnvesteerd merken we dat de investeringen om bestaande fietspaden in orde te brengen achteruit gaan. Dat is jammer en we roepen de nieuwe minister op om daar dringend werk van te maken."