Video player inladen...

Lage-emissiezone in Gent: "Goeie stap, maar nog lang geen gezonde lucht"

Vanaf 1 januari 2020 geldt in de binnenstad van Gent, het gebied binnen de stadsring, de LEZ (de lage-emissiezone). Gent wil betere en gezondere lucht. Vandaar dat vervuilende auto's de stad niet meer binnen mogen. "Minder vervuilende wagens in het stadsbeeld zijn een goeie zaak", zegt professor Roeland Samson van de Universiteit Antwerpen, "maar er is meer nodig om gezonde lucht te krijgen".

Professor Roeland Samson woont in Gent en is gespecialiseerd in luchtkwaliteit. Slechte luchtkwaliteit krijgen we onder meer door het verkeer. Vervuilende auto's zorgen voor meer uitstoot van kleine roetdeeltjes. Die zijn slecht voor de gezondheid.

Volgens professor Samson is de lage-emissiezone een stapje in de goeie richting, maar er is meer nodig: "Enkel een lage emissiezone invoeren in een stad is niet voldoende. De combinatie met een circulatieplan, zoals in Gent is een goeie zaak.

De auto als grote boosdoener

Maar dat is niet voldoende voor gezonde lucht, zegt Samson: "Ook meer open ruimte voorzien, kan zorgen voor een betere luchtkwaliteit, omdat er dan een betere windcirculatie is". "Auto's zijn de grote boosdoeners. Zelfs minder vervuilende auto's blijven ongezond. We moeten als maatschappij meer gaan voor elektrische wagens en auto's die rijden op waterstof. Dat is ideaal. Maar zover zijn we nog niet " 

Er is hoop

"Ik kijk wel hoopvol naar de toekomst", zegt Roeland Samson. "Ik zie een gedragsverandering. Meer en meer jongeren vinden de auto minder belangrijk. Zij maken gebruik van autodeelsystemen en elektrische fietsen. En we kunnen maar hopen dat ooit Koning Auto vervangen wordt door Keizer Fiets en openbaar vervoer. En dan maar hopen dat de auto een nar wordt."

Bekijk hier de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...