"Dit is voor mij geen grap meer. Je zou de reacties eens moeten lezen!"

Een hometrainer als kerstcadeau? Misschien toch niet zo’n goed idee, nu een reclamespot van het merk Peloton de afgelopen dagen een karrenvracht aan negatieve reacties uitgelokt heeft. In de spot is te zien dat een vrouw een peperduur exemplaar van haar man cadeau krijgt om er dan een jaar lang op te zwoegen, zelfs met tegenzin, om dan te concluderen dat de fitnessoefeningen haar intens veranderd hebben. Seksistisch en vrouwonvriendelijk - en dat zijn nog de vriendelijkste commentaren - waren de reacties op sociale media. Vooral de echtgenoot, een rol van aspirant-acteur Sean Hunter, was kop van Jut. En dat verbeterde zeker niet toen ook het populaire tv-programma "Saturday night live" afgelopen weekend nog eens de draak met de reclamespot stak.

Het begon dus allemaal met volgende reclamespot, intussen bijna 8 miljoen keer bekeken op YouTube:

Op sociale media volgden reacties als:

"Green lantern"-acteur Ryan Reynolds zag alvast brood in de hele hetze en liet de echtgenote in kwestie, een rol van Monica Ruiz, in een reclamefilmpje van Aviation Gin, een gin die de acteur op de markt brengt, opdraven. Daarin is te zien dat de wegen van de vrouw en haar echtgenoot intussen gescheiden zijn:

Het was dus vooral Sean Hunter, leerkracht in een lagere school in Vancouver, Canada, én aspirant-acteur, die de wind van voren kreeg. Hij zag zijn acteerambities al gekortwiekt en liet aan verschillende nieuwsmedia weten dat hij in het werkelijke leven helemaal niet de persoon is die in het reclamefilmpje te zien is.

Maar afgelopen weekend bracht ook "Saturday night live" nog een item rond de "seksistische reclame", eindigend met: "Je ziet er beter maar strakker uit dan de babysitter".

Voor Hunter mogen de grappen nu wel stoppen, zo reageerde hij op celebritywebsite TMZ: "Ik vond het nogal frustrerend om "Saturday night live" te zien. De reclamespot kreeg in grote letters de term 'seksistisch' opgeplakt. Ik ga daar echt niet mee akkoord. Door die opmerking in "Saturday night live" wordt hetgeen mensen denken nogmaals versterkt. Terwijl ik helemaal niet zo’n gevoel heb. Want ze vertellen de waarheid niet over wat die reclamespot wel juist voorstelt. Ach, het is wat het is."

"Bij "Saturday night live" zouden ze eens de reacties moeten lezen die ik krijg. Het is geen grap meer. Sommige reacties verwijder ik zelfs zonder ze te lezen. Bij andere denk ik er het mijne over. Er zitten persoonlijke aanvallen tussen, ze lachen met de rol die ik speel, ze vinden me een slechterik omdat ik aan die spot meegewerkt heb."

De aanwezigheid van Ruiz in het filmpje van Ryan Reynolds kon Hunter dan wel best smaken: "Je voelde gewoon de stress in dat filmpje, stress die ik nu ook meemaak. Puik acteerwerk was dat."

Peloton zelf blijft intussen achter de reclamespot staan en vindt dat de inhoud "verkeerd geïnterpreteerd werd".