Vanaf vandaag (strengere) lage-emissiezones in Gent, Antwerpen en Brussel: met welke wagen mag je waar nog binnen?

Vandaag worden de regels om met een vervuilende wagen de lage-emissiezones (LEZ) van Antwerpen en Brussel binnen te rijden strenger. Ook Gent maakt van z'n binnenstad een LEZ en in Wallonië komen ze er naar alle waarschijnlijkheid ook aan. Verkeersexpert Hajo Beeckman maakte een overzicht met welke wagen je waar binnen mag.

De regels voor welke wagens wel of niet binnen mogen worden namelijk door de stad of gemeente zelf bepaald. Het kan dus zijn dat je met je wagen wel nog in het centrum van Gent mag rijden, maar niet meer in het Brussels gewest. Ze veranderen ook voortdurend, wat het er voor de bestuurders niet eenvoudiger op maakt. Een overzicht.

Antwerpen heeft al sinds 1 februari 2017 een lage-emissiezone. Die geldt alleen voor de stad binnen de Singel en Linkeroever.

Vanaf vandaag mogen benzinewagens of auto’s op LPG en CNG met euronorm 1 of lager nooit meer de stad in. Hetzelfde geldt voor dieselwagens met euronorm 3 of lager, die mogen ook niet meer binnen. Dieselwagens met euronorm 4 wél, maar alleen tegen betaling. Vanaf euro 5 is er geen probleem. Let op: een dieselauto met euronorm 4 met een roetfilter mag ook niet!

Antwerpen: met diesel euronorm 4 mag wél, maar alleen tegen betaling

Met zo’n euronorm 4 moet je dus betalen. Dat kan met periodes van een week, een maand, 4 maanden of een jaar. Er zijn ook aparte, soepelere regelingen voor allerlei voertuigen die in professionele zin worden gebruikt. Die kijk je best na op slimnaarantwerpen.be, daar staan ook alle tarieven.

Brussel

Brussel is met zijn lage-emissiezone gestart op 1 januari 2018. Die geldt voor alle 19 gemeenten. Vandaag is het zo dat je er niet mag rijden met een dieselauto met euronorm 2 of lager. Vanaf vandaag wordt dat strenger. Alle dieselauto’s met euronorm 3 of lager mogen er dan niet meer in. Er is wel een overgangsperiode van 3 maanden, waarin overtreders alleen waarschuwingen krijgen, maar vanaf 1 april komen er dus wel boetes.

Voor benzinevoertuigen en op LPG verandert er in 2020 niets. Ze moeten wel voldoen aan de euronorm 2 of hoger. Over de Brusselse lage-emissiezone kan je alle info vinden op lez.brussels.

De euronorm van je wagen staat vermeld op het inschrijvingsbewijs van je auto, het roze papier in het mapje dat in je handschoenkastje zit.

Ter informatie: De euronorm van je wagen staat vermeld op het inschrijvingsbewijs van je auto, het roze papier in het mapje dat in je handschoenkastje zit. Is dat niet het geval, dan wordt rekening gehouden met de datum van eerste inschrijving. Die datum staat ook op je inschrijvingsbewijs.

Gent start met LEZ

 

In Gent geldt de lage-emissiezone alleen binnen de stadsring, dus niet op het volledige grondgebied. Voor wagens op benzine, LPG en CNG gelden dezelfde regels als in Antwerpen en Brussel. Met een auto met euronorm 1 of lager mag je niet binnen. Voor dieselwagens vanaf euronorm 4 kan je nog wel binnen, mits betaling. Vanaf 5 euronorm is er geen probleem.

Pas vanaf 2025 komen er strengere regels voor alle types auto’s.

(c) Stad Gent

In Gent mag je met je wagen met euronorm 4 tegen betaling dus nog wel binnen. Net als in Antwerpen kan je betalen met periodes van een week, een maand, 4 maanden of een jaar. Maar let op, want de tarieven verschillen naar diesel euronorm 4, voertuigen voor markten, old-timers, etc. En anders dan in Antwerpen mag je ook nog binnen met auto’s die helemaal verboden zijn. Maar dan moet je een dagpas kopen. Dat kan maximum 8 keer per jaar aan 35 euro.

Wallonië

Wallonië is iets later dan Vlaanderen maar ook daar komen de LEZ's er aan. Het wettelijk kader is klaar zodat steden en gemeenten ook de mogelijkheid hebben om vanaf vandaag te starten.

Vrij snel zouden ook hier de eerste lage-emissiezones ontstaan, om te beginnen in het centrum van Luik en Charleroi. Anders dan in Vlaanderen en Brussel zou het Waalse Gewest werken met vignetten aan de voorruit in plaats van met camera’s met nummerplaatherkenning. Zoals in Frankrijk dus.

(c) walloniebassesemissions.be

Maar Wallonië wil in de nabije toekomst veel verder gaan. Vanaf 2023 zullen oude diesel- én benzineauto’s stelselmatig worden verboden in het hele gewest. Tegen 2026 mogen alleen nog wagens met een Euro 5-norm in Wallonië rondrijden. Wat dat betreft lijkt het een beetje op de regels in Brussel, want daar komt er een totaal dieselverbod in 2030 en voor benzine in 2035.