Video player inladen...

Aalst bant zwaar vrachtvervoer uit centrum op momenten dat scholen starten en stoppen

Zware vrachtwagens zullen in Aalst het centrum binnen de ring niet meer in mogen op momenten dat de scholen starten en eindigen. Aalst gaat die maatregel uit het mobiliteitsplan vervroegd invoeren om de verkeersveiligheid rond de scholen te verhogen. Tegen 1 februari zou de maatregel in werking treden. De regel komt er nadat een 11-jarige jongen vorige week is verongelukt onder een vrachtwagen.

"Er is een circulatieplan in de maak voor Aalst en daarvan wordt een van de maatregelen vervroegd ingevoerd", legt schepen van mobiliteit en openbare werken Jean-Jacques De Gucht (Open VLD) uit. 

Beperkte uren

Die maatregel zegt dat vrachtwagens van meer dan 3,5 ton het gebied binnen de ring niet meer binnen mogen tussen 7.30 uur en 8.30 uur 's morgens en tussen 15.30 uur en 16.45 uur 's avonds. Op woensdagen geldt de beperking niet 's avonds, maar wel op de middag tussen 12 uur en 13 uur.

Dat is anders dan nu, legt schepen de Gucht uit: "Nu mogen vrachtwagens de hele dag door leveren in het gebied binnen de ring, behalve in de verkeersvrije zone", maar dat verboden gebied zal in de toekomst uitgebreid worden tot het hele gebied binnen de ring.

Nog niet goedgekeurd

Het is de bedoeling dat de maatregel in werking treedt vanaf 1 februari. Volgens De Gucht kan het niet vroeger omdat de gemeenteraad het pas kan goedkeuren eind januari.

"Ik verwacht dat de oppositie dat voorstel zal steunen", zegt De Gucht. Intussen bereidt de stad alles voor om de tonnagebeperking bekend te maken bij vrachtwagenbestuurders en handelaars. Er wordt ook overlegd met de politie over hoe zij dat verbod zal handhaven.

Navigatiesystemen bijwerken

Er is ook gedacht aan de apps en gps-systemen die vrachtwagenbestuurders gebruiken. Ook daar wordt alles nu al voor voorbereid om ervoor te zorgen dat de bestuurders op de hoogte zijn tegen 1 februari. 

"We weten dat vrachtwagenbestuurders veel meer naar hun gps kijken en luisteren dan naar verkeersborden, dus dat is belangrijk," weet De Gucht. Er worden wel verkeersborden gemaakt om de tonnagebeperking langs alle invalswegen van de stad aan te geven. 

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen