Video player inladen...

PewDiePie, de populairste YouTube-ster ter wereld, houdt er een tijdje mee op: "Ik ben heel moe"

PewDiePie, de meest populaire YouTuber ter wereld, stopt ermee, voor een tijdje dan toch. Dat heeft hij aangekondigd in zijn meest recente video. "Ik ben moe, heel moe", klinkt het. De 29-jarige Zweed heeft 102 miljoen volgers op zijn YouTube-kanaal, zijn video's zijn miljarden keren bekeken. Toch is PewDiePie naast populair ook controversieel.

"In het echt" gaat PewDiePie door het leven als Felix Kjellberg (29). De jonge Zweed is ongeveer 10 jaar actief op de videowebsite YouTube en wist daar een grote massa fans te vergaren. Zijn YouTube-kanaal PewDiePie heeft momenteel zo'n 102 miljoen volgers. Hij was de eerste individuele YouTuber die de kaap van 100 miljoen volgers bereikte, eerder dit jaar. Zijn video's zijn miljarden keren bekeken.

"Ik neem volgend jaar een pauze van YouTube. Ik wilde het jullie van tevoren vertellen omdat mijn besluit vaststaat", zegt PewDiePie helemaal op het einde van een recente video. "Ik ben moe, heel moe. Ik weet niet of jullie het kunnen merken. Maar dus, begin volgend jaar zal ik er een tijdje mee stoppen. Ik leg het later nog wel uit, maar ik wilde jullie al inlichten."  

(tekst gaat voort onder de video)

In een podcast in juli van dit jaar zei de YouTube-ster dat hij voor zijn video's werkt vanaf het moment dat hij opstaat tot het moment dat hij gaat slapen. "Ik neem bijna geen vrije tijd", zei hij afgelopen zomer ook. "Ik denk dat het goed zou zijn op een bepaald moment een pauze in te lassen. Het zou zijn om voor het eerst in tien jaar niet de hele tijd met YouTube in mijn hoofd te zitten."

Het is niet duidelijk hoe lang de pauze zal duren.

Controverse

PewDiePie boekte aanvankelijk succes door filmpjes -vlogs- te posten waarin hij commentaar geeft op videospelletjes. Later begon hij ook eigen filmpjes te maken, maar die brachten hem meermaals in de problemen.

In 2017 schreef de Amerikaanse krant The Wall Street Journal een artikel over het YouTube-fenomeen. De krant beschreef meerdere filmpjes waarin PewDiePie grappen maakte die beschouwd werden als anti-Joods en racistisch. Er waren ook video's met verwijzingen naar het naziregime tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Hij was het ermee eens dat het materiaal aanstootgevend was, maar ontkende dat hijzelf "eender welk haatverspreidende ideeën" steunde. Hoe dan ook verbrak het Amerikaanse mediabedrijf Disney toen de banden met PewDiePie. Hij was aan Disney verbonden door Maker Studios, een bedrijf met YouTube-sterren.

Nog in 2017 moest hij zich verontschuldigen omdat hij tijdens een livestream het controversiële "N-woord" (verwijzend naar het woord waarmee blanke Amerikanen ten tijde van de slavernij over hun zwarte slaven spraken, vandaag een scheldwoord, red) in de mond nam.

De man die eerder dit jaar twee aanslagen pleegde op moskeeën in Nieuw-Zeeland en vijftig mensen doodde, verwees in zijn video naar de uitspraak "Subscribe to PewDiePie", een internet-hype om van PewDiePie's kanaal het populairste te maken. De YouTube-ster vroeg toen zelf om die hype stop te zetten.

Miljoenen dollars

Met zo'n grote schare volgers rijft PewDiePie jaarlijks miljoenen dollars aan inkomsten binnen. Hij kan videospelletjes, producten of merken maken of kraken door ze aan te prijzen of juist af te breken. Het Amerikaanse zakenblad Forbes schatte zijn inkomsten in 2018 op 15,5 miljoen dollar (ruim 13,9 miljoen euro).

Vorige week nog werd bekendgemaakt dat PewDiePie in 2019 de individuele YouTuber met de meeste nieuwe abonnees was, en ook de meest bekeken YouTube-ster. De laatste maanden houdt PewDiePie zich vooral bezig met hoe het aanvankelijk begon: filmpjes met commentaar op online games.

Bekijk hier de reportage van ons jeugdjournaal "Karrewiet" over het fenomeen PewDiePie:

Video player inladen...

Meest gelezen