Video player inladen...

Lage-emissiezone in Gent brengt al bijna 420.000 euro op aan uitzonderingen

De lage-emissiezone (LEZ) in Gent gaat pas in vanaf januari, maar heeft nu al bijna 420.000 euro opgebracht aan uitzonderingen. Wie met een te vervuilende wagen wil blijven rijden, kan namelijk betalen voor zo'n toelating. Zo'n uitzondering aanvragen kan ook in Antwerpen en Brussel, waar al langer lage-emissiezones van kracht zijn. Ook daar brengt het geld in het laatje.

De stad Gent houdt dezer dagen in verschillende wijken extra zitdagen waar stadsmedewerkers uitleg geven en bewoners helpen om hun toegang te regelen na de invoering van de lage-emissiezone.

"Er zijn heel veel vragen van mensen die een toelating willen kopen op het laatste moment", zegt Louis De Geest, Mobiliteitscoach van de stad aan VRT NWS. "Veel mensen vragen zich af of ze met hun wagen nog binnen mogen of naar een bepaalde locatie mogen rijden."

Er zijn heel veel vragen van mensen die een toelating willen kopen op het laatste moment

Louis De Geest, Mobiliteitscoach Stad Gent

Wie met een te vervuilende wagen de stad nog in wil, kan daarvoor een uitzondering aanvragen op dagbasis of voor een langere periode. Prioritaire voertuigen of voertuigen van mensen met een beperking kunnen gratis zo'n uitzondering krijgen. De meeste anderen moeten betalen.

In Gent hebben in de opstartfase een kleine 3.000 inwoners een betalende uitzondering aangevraagd en dat heeft al bijna 420.000 euro opgebracht. Dat soort uitzonderingen bestaat ook in Antwerpen en Brussel, waar al langer lage-emissiezones zijn.

In Antwerpen brachten zo'n 16.000 uitzonderingen dit jaar al 1,6 miljoen euro op (cijfers tot oktober). Vermoedelijk lopen die cijfers nog op, want heel vorig jaar klokte Antwerpen af op 2,6 miljoen euro (met zo'n 24.000 aanvragen). Het jaar daarvoor -en meteen ook het eerste jaar van de lage-emissiezone zelfs bijna 4 miljoen euro (en 32.000 aanvragen).

Volgens het stadsbestuur vloeit dat geld integraal naar het onderhouden van de lage-emissiezone. Bijvoorbeeld om nieuwe camera's te plaatsen of om communicatiecampagnes te organiseren.

De opbrengsten in Brussel liggen met 92.000 euro een pak lager, omdat je daar enkel op dagbasis een uitzondering kunt krijgen. "In Brussel zijn er, behalve 8 dagpassen per jaar aan 35 euro, ook geen betalende toelatingen mogelijk voor een langere periode", klinkt het. "De inkomsten van de LEZ in Brussel kunnen dus niet zomaar vergeleken worden met de inkomsten van Antwerpen."

Waar is de Gentse LEZ?

In Gent geldt de lage-emissiezone alleen binnen de stadsring, dus niet op het volledige grondgebied. Voor wagens op benzine, LPG en CNG moet je auto minstens euronorm 2 hebben. Dat is dus dezelfde als in Antwerpen en Brussel. Met een auto met euronorm 1 of lager mag je niet binnen. Voor dieselwagens vanaf euronorm 4 kan je nog wel binnen, mits betaling. Vanaf 5 euronorm is er geen probleem. In 2025 komen er strengere regels voor alle types auto’s.

In Gent mag je met je wagen met euronorm 4 tegen betaling dus nog wel binnen. Net als in Antwerpen kan je betalen met periodes van een week, een maand, enkele maanden of een jaar. Maar let op, want de tarieven verschillen naar diesel euronorm 4, voertuigen voor markten, old-timers, etc. En anders dan in Antwerpen mag je ook nog binnen met auto’s die helemaal verboden zijn. Maar dan moet je een dagpas kopen. Dat kan maximum 8 keer per jaar aan 35 euro.

In Brussel mogen volgend jaar diesels met euronorm 4 nog gewoon binnen, in tegenstelling tot in Antwerpen en Gent.

De steden vragen dat je nagaat of je vanaf januari nog met je wagen de steden in mag. In Gent is de LEZ nieuw, in Antwerpen en Brussel verstrengen de normen van de bestaande LEZ's vanaf 1 januari. Om boetes te te vermijden, informeer je je het best op voorhand. Op de websites van de SlimnaarAntwerpenLEZ Brussel, en LEZ Gent vind je alle informatie. 

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...