Problemen met vernieuwde pantserwagens Defensie: "Militairen kunnen niet meer veilig remmen of sturen"
Zo'n 44 gepantserde voertuigen van Defensie die vernieuwd worden, zijn niet meer veilig om ingezet te worden. Dat blijkt uit interne documenten van Defensie die onze redactie kon inkijken. Zo kunnen militairen niet altijd meer veilig remmen of sturen in de vernieuwde pantserwagens. Defensie erkent de problemen, maar zegt dat de huidige aanpassingen niet definitief zijn.
Defensie kocht in 1996 verschillende types Pandur gepantserde voertuigen. Het gaat onder meer om types als commandovoertuig, medisch voertuig of verkenningseenheid.
Intussen zijn de pantserwagens al meer dan 20 jaar oud en moesten ze grondig worden vernieuwd en aangepast. Het gaat om een Midlife Update (MLU) die door de Zwitserse producent wordt uitgevoerd. De aanpassingen zijn noodzakelijk om de voertuigen veilig te kunnen blijven inzetten bij buitenlandse operaties.
Bij die update krijgen de Pandurs onder meer een nieuwe bepantsering en airco. Sinds de levering van de voertuigen zijn bermbommen een echte plaag geworden in landen als Irak en Afghanistan, en om de militairen te beschermen tegen de dodelijke schokgolf van een bermbom krijgen de voertuigen een tweede verhoogde vloerplaat met dempers.
Die extra opties hebben wel tot gevolg dat de binnenruimte van de voertuigen erg klein is geworden.
Een testgroep beoordeelde de aanpassingen als "zeer hoog risico (bij gebruik)" en "zeer grote hinder". Ook bij dagelijks gebruik duiken er ernstige problemen op: "Bediening van pedalen (remmen,…) en stuurwiel gaat zeer moeilijk of niet voor alle militairen", beoordelen de gebruikers.
"De verhoogde vloer maakt in- en uitstijgen zeer moeilijk", gaat het verder.
De conclusie in het interne rapport is duidelijk. De gebruikers beschouwen "alle Pandurs MLU als niet operationeel en niet baanvaardig om veiligheidsredenen".
Oplossing voor te weinig plaats bestuurder? "Voorzie kleinere militair aan het stuur"
Een aantal keer zien de militairen die de vernieuwde Pandurs al konden testen, geen mogelijkheden om de voertuigen weer werkbaar te maken en stellen ze voor om de aanpassingen over te doen. Zo moeten delen van de airco worden verplaatst en enkele luiken worden vervangen.
Een andere keer wordt als optie voorgesteld om voor chauffeurs en schutters militairen te selecteren, die "kleiner zijn dan 1,70m". De vraag is maar of dat een werkbare oplossing is. (Lees verder onder de foto.)
Defensie erkent problemen
Defensie is zich bewust van de problemen en bekijkt met de Zwitserse firma hoe de aanpassingen kunnen worden herzien, zegt een Johan Lievens van Defensie. Hij voegt eraan toe dat de huidige voertuigen nog niet klaar zijn, en "dat er bijvoorbeeld nog nieuwe motoren en nieuwe wapens opkomen, en dat dat weer voor meer binnenruimte zal zorgen. "
Volgens Defensie gaat het dus maar om een tijdelijke situatie en zal er wel degelijk verbetering komen. Defensie houdt er rekening mee dat alleen kleinere militairen met het toestel zullen kunnen werken. "Bij tanks was dat vroeger overigens ook al zo", laat een bron dicht bij het dossier weten. "Daar had je ook vaak een kleinere chauffeur".
De kosten van de MLU-update bedragen zo'n 30 miljoen euro.
Normaal zouden de Belgische voertuigen worden ingezet in Mali in 2021. Maar door de vertraging lijkt dat plan niet meer haalbaar. De Pandurs zouden immers pas in 2022 weer inzetbaar zijn.
Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":
