BELGA

Proximus over cv van topman: "Alle diploma's gecontroleerd, gegevens waren steeds correct"

Volgens telecombedrijf Proximus heeft de nieuwe CEO Guillaume Boutin geen bewust foute informatie op zijn curriculum vitae gezet. Recent rezen er vragen over het cv van Boutin. Tot voor kort werd in de communicatie van Proximus namelijk steeds gemeld dat Boutin een "executive MBA" aan de Franse managementschool INSEAD heeft behaald. Dat blijkt echter niet het geval te zijn. Proximus spreekt van verwarring en van een materiële fout door het communicatiedepartement.

Het Franstalige blad Le Vif schreef begin deze maand al dat Guillaume Boutin nooit een diploma "executive MBA" (een managementsopleiding) heeft behaald aan INSEAD. Nochtans staat dat wel aangegeven in het jaarverslag van Proximus én in het persbericht van vorige maand over de aanstelling van Boutin als CEO van Proximus.

N-VA-Kamerlid Michael Freilich stelde er gisteren in de bevoegde Kamercommissie een vraag over aan Boutin. Die moest toegeven dat hij inderdaad geen executive MBA heeft behaald. "Het is echt iets grappigs. Enfin, niet grappig, maar eerder iets futiels in het licht van de andere onderwerpen die we hier besproken hebben. Ik heb een cursus voor kaderleden gevolgd aan INSEAD, geen executive MBA. Op het einde van die opleiding werd geen diploma gegeven."

"Het is al minstens twee jaar dat er op allerlei websites wordt aangegeven dat die man wel een executive MBA heeft behaald. Nu weten we dat dat onjuist is", aldus N-VA-Kamerlid Freilich. "Ik wil graag weten wie hier een fout gemaakt heeft. Gaat het om een communicatiefout van het bedrijf? Of is het een fout van de man zelf? Als het dat laatste is, zitten we met een groot probleem." Mocht namelijk blijken dat Guillaume Boutin inderdaad zijn cv bewust heeft opgeblonken met een diploma dat hij niet heeft, dan kan hij nog moeilijk blijven functioneren als CEO van Proximus, vindt Freilich

"Gegevens voorgelegd aan benoemingscomité waren steeds correct"

Proximus zelf laat nu weten dat er "verwarring is opgetreden" rond de opleidingsachtergrond van Guillaume Boutin "waarbij door een materiële fout van het communicatiedepartement het INSEAD Customer Specific Program for executives sinds 2017 verkeerdelijk als “executive MBA” werd vermeld op de website van Proximus". Die fout is intussen aangepast.

Nog volgens Proximus zijn alle diploma's van Boutin gecontroleerd voor zijn benoeming en was het vanaf het begin duidelijk over welke opleiding het precies ging. "De gegevens die aan het benoemingscomité werden voorgelegd waren steeds correct. Het benoemingscomité baseerde zijn beslissing daarom op een correcte lezing van zijn profiel."

Kamerlid Michael Freilich wil desalniettemin van Proximus tegen het einde van deze week het oorspronkelijke cv van Boutin bekomen, zijnde het cv waarmee de man in 2017 werd binnengehaald in het directiecomité van het telecombedrijf. "Het is opmerkelijk dat zo'n fout twee jaar lang kan blijven staan, tot in het jaarverslag toe, zonder dat meneer Boutin dat zelf liet aanpassen." Volgens De Tijd stond er op de LinkedIn-pagina van Boutin zelf recent nog te lezen dat hij een "Executive MBA" heeft gevolgd.