Meldingen bij Child Focus verdubbeld na inmiddels ingetrokken shockcampagne

Het aantal meldingen van kinderporno is na de spectaculaire - inmiddels ingetrokken - campagne van Child Focus enorm toegenomen. Sinds de eerste dag van de campagne stelde de kinderbeschermingsorganisatie een stijging van het aantal meldingen met 217 procent vast. Dat heeft Stephan Smets van Child Focus aan Belga gezegd.

Child Focus zegt blij te zijn dat Europees Parlementslid Hilde Vautmans (Open VLD) een ontwerpresolutie bij het Europese Parlement heeft geïntroduceerd waarin de vragen en aanbevelingen van Child Focus in verband met beelden van seksueel misbruik zijn opgenomen.

Er was ook al overleg bij Child Focus, in aanwezigheid van Vlaams minister van Jeugd Benjamin Dalle (CD&V), minister van de Digitale Agenda Philippe De Backer (Open VLD) en minister van Jeugd van de Franstalige Gemeenschap Valérie Glatigny (MR). Zij willen inzetten op preventie en zo voorkomen dat beelden van kinderen in de handen vallen van personen met slechte bedoelingen. Er moet ook een repressief kader komen, vinden de ministers, net als noodprocedures, zodat deze beelden snel van het internet kunnen worden gehaald. Volgens  Child Focus werden ook verschillende overleginitiatieven opgestart tussen Child Focus en slachtofferorganisaties, en met de technologische industrie.

Op 17 november lanceerde Child Focus een opvallende campagne tegen kinderporno. Door de vrij harde beelden in de video oogstte die campagne kritiek. Een vereniging van incest- en misbruikslachtoffers diende een klacht in bij de reclamewaakhond JEP. Child Focus verontschuldigde zich voor het effect dat de schokcampagne bij slachtoffers had teweeggebracht. De video werd een week na de lancering offline gehaald.