GODONG / BSIP

Waarom worden onze pakjes in veel te grote dozen geleverd? En waarom zoveel afval? "Er wordt lucht getransporteerd"

Met de feestdagen in zicht rijden pakjesdiensten aan en af. Onderzoeksbureau  Gfk berekende dat e-commerce in België dit jaar opnieuw met 6% stijgt, en dan werd het laatste kwartaal niet eens meegerekend. De consument lust onlinekoopjes, maar ergert zich wel aan de verpakking.  Waarom moeten dozen zo groot zijn? Waarom moeten ze zoveel afval bevatten?

Goederen worden vaak in een verpakking geleverd die veel groter is dan het bestelde product. Grote kartonnen dozen bevatten dan ook nog eens aanzienlijke hoeveelheden plastic of kunststof als buffer om het bewuste product te beschermen.

Karine Van Doorsselaer is docente Materialenleer en Ecodesign aan de opleiding Productontwikkeling van de Universiteit Antwerpen. “Het probleem zit bij de tussenschakel, de bedrijven zoals Coolblue en Zalando”, stelt Van Doorsselaer in “De wereld vandaag” op Radio 1. “Distributeurs maken gebruik van standaarddozen om producten te verpakken. Deze moeten ongeschonden bij de consument aankomen. Daarvoor wordt buffermateriaal gebruikt om het heen en weer schuiven te verhinderen tijdens het transport. Stel je voor dat voor elk product een aparte verzendingsdoos moest ontworpen worden. De kost zou te groot worden. Men zou alleen al grotere magazijnen nodig hebben om al die verschillende soorten dozen op te slaan.”

Er wordt lucht getransporteerd

De vele bestelwagens van pakjesdiensten zitten overvol, maar het volume van de echte aangekochte producten is beduidend kleiner. “In feite wordt er lucht getransporteerd”, zo beschrijft van Doorsselaer het. “Maar een echte oplossing heeft de distributie nog niet.”

In zijn strijd tegen plasticvervuiling heeft Europa wegwerpproducten als rietjes en plastic bestek aangepakt.  Maar intussen floreert de plasticindustrie als nooit tevoren , voor een stuk te danken aan de groeiende behoefte aan verpakkingsmateriaal. Van Doorsselaer: “En nee, Europa is nog lang niet toe aan het reglementeren van kunststofverpakking. Voorlopig heeft Europa enkel enkele producten verboden die gemakkelijk vervangbaar zijn.”

Plastic moet niet altijd slecht zijn

“Het is niet zo dat plastic in alle omstandigheden slecht moet zijn”, vindt Van Doorsselaer. “Bedrijven zouden al kunnen beginnen met het gebruik van zuivere polyethyleenfolie. Deze kan perfect ingezameld en daarna efficiënt gerecycleerd worden. Papier en karton als buffer is ook een oplossing en wordt nu al, regelmatig gebruikt. Ook dat heeft een impact op het milieu, maar is eveneens recycleerbaar. Als de consument en de industrie mee willen, krijg je een gesloten kringloop.”

“We kunnen nog een stap verder gaan. Waarom niet werken met herbruikbare verpakking. Het is foutloos mogelijk om verpakking te ontwikkelen die je terug aan de besteller kan geven zodat die daarna opnieuw kan gebruikt worden.”

En wat kan je als consument doen? “Wie rechtstreeks bij een producent bestelt, krijgt vaker gepaste verpakking”, weet de docente. Maar haar echte conclusie is: “Je kan je voor alles de vraag stellen of je iets wel online moet bestellen.” 

Herbeluister hier het gesprek in "De wereld vandaag":

Meest gelezen