"Nog maar 1 kamer beschikbaar": Booking.com gaat eerlijker communiceren over aanbiedingen

Booking.com, de grootste site voor online hotelboekingen, zal in de toekomst eerlijker communiceren over zijn aanbiedingen. Het bedrijf heeft daarover een akkoord gesloten met Europees Commissaris voor Consumentenzaken Didier Reynders (MR). Booking.com gebruikt nu trucjes om mensen aan te zetten om snel een kamer te boeken. In het vervolg zal de site correcter moeten communiceren. 

Booking.com adverteert vaak een hotel met het zinnetje "nog maar 1 kamer beschikbaar". Voortaan moet daarbij staan dat dit gaat over de beschikbaarheid op Booking.com. Via andere sites of via het hotel zelf zijn er soms wel nog kamers beschikbaar. "Booking.com mag geen vals gevoel van schaarste creëren", zegt Reynders. 

Ook kortingen moeten transparanter gecommuniceerd worden. Bijvoorbeeld, een lagere prijs is niet altijd het gevolg van een korting. Het kan ook zijn dat de prijs in sommige periodes sowieso al lager is of dat het om een ander pakket gaat. 

Totaalprijs

Booking.com verbindt zich er ook toe om voortaan de totaalprijs te afficheren die de reiziger voor zijn verblijf moet betalen, dus met alle toeslagen en belastingen. 

Het bedrijf krijgt nu zes maanden de tijd om alles in orde te brengen. Voor Reynders is het akkoord met Booking.com erg belangrijk. "Booking.com is een marktleider. Het is erg belangrijk om te starten met de marktleider, maar we zullen proberen om ook met andere websites akkoorden te sluiten", zegt Reynders. 

Het akkoord met Booking.com is er gekomen na maandenlange gesprekken met de Europese Commissie en nationale consumentenautoriteiten. Vanaf 17 januari 2020 verscherpt Europa zijn consumentenwetgeving. Nationale consumentendiensten zullen meer macht krijgen om over de landsgrenzen heen op te treden tegen misleidende reclame.