Belgische F-16s

Rekenhof: "Belgische F-16's steeds vaker stuk, aantal defecten stijgt met de helft"

Er zijn steeds meer mechanische defecten aan de Belgische F-16 gevechtsvliegtuigen. Op drie jaar tijd is het aantal defecten per toestel met bijna de helft gestegen, tot 33 mankementen per F-16. Dat blijkt uit cijfers van het Rekenhof. Het Rekenhof geeft de Luchtmacht toch een zeer goed rapport, want ondanks de verouderde vloot, doet de Luchtmacht grotendeels wat ze moet doen. 

Defensie beschikte in 2018 over een vloot van 54 toestellen. De meeste toestellen werden in de jaren 70 of 80 aangekocht, en zijn dus vaak meer dan 40 jaar oud.

De gevechtsvliegtuigen zijn verdeeld over Florennes (2e Wing) en Kleine-Brogel (10e Wing; 31e , 349e en OCU-smaldeel). In 2018 beschikte Defensie over in totaal 95 F-16-piloten. Meer dan de helft daarvan is tussen 26 en 35 jaar. 

De regering vraagt dat minstens 60 procent van de F-16's klaar zijn om ingezet te kunnen worden, of operationeel zijn. 

Verouderde vloot

Het gemiddelde aantal F-16's dat zich in operationele status bevindt, daalt. Uitgedrukt in aantal toestellen zou de doelstelling (permanent operationeel karakter van 60 procent) zich moeten vertalen in 32 operationele toestellen op een vloot van 54. De F-16's vertonen steeds meer defecten, en steeds meer defecten duiken na 2 dagen ook weer opnieuw op. 

Steeds vaker blijkt dat Defensie het aantal vooropgezette operationele F-16's niet haalt. In de praktijk betekent dat dat Defensie geen 32 toestellen operationeel heeft. 

Rapport Rekenhof: "Zeer performant"

"Ondanks deze evolutie heeft de Luchtcomponent vrijwel altijd de opdrachten van de F-16's kunnen vervullen", schrijft het Rekenhof. Volgens de gegevens van de Luchtcomponent is in 2017 amper zeven procent van de F-16-vluchten niet doorgegaan om technische redenen. "De vloot kan het huidige ambitieniveau dus nog waarmaken", aldus het Rekenhof. 

Dat de toestellen steeds vaker defecten vertonen, heeft te maken met de snelle veroudering. De toestellen werden de voorbije jaren veel ingezet, zowel in binnen- als buitenland. Ze namen onder meer intensief deel aan de strijd tegen terreurgroep IS boven Irak en Syrië, de bewaking van het Baltische luchtruim en de luchtbewaking boven de Benelux.

De evolutie en staat van de Belgische F-16's loopt overigens gelijk met die in Nederland, dat over een grotere vloot beschikt. Zo was Nederland in 2017 niet in staat de Belgische F-16's af te lossen met Nederlandse F-16's. De aflossing kwam er in januari 2018. 

Gemiddeld vliegt een F-16 (van het Belgische type) zo’n 8.000 uren. Bij de Belgische vloot heeft een F-16 gemiddeld 5.800 uren gevlogen. Ons land bestelt intussen 34 nieuwe F-35-toestellen. Die zouden pas vanaf 2024-2025 worden geleverd. 

PA Wire/PA Images