Hilde De Windt

Kerstwensen opnieuw minder via sms, meer via Facebook, Instagram en WhatsApp

Belgen hebben hun kerstwensen massaal met hun smartphone verstuurd. Het aandeel van sms'jes daalt nog steeds en de feestvierders gebruiken vooral WhatsApp en andere sociale media, zoals Facebook en Instagram. Dat blijkt uit cijfers van de telecomoperatoren. 

Proximus heeft cijfers van kerstavond 20 uur tot kerstdag 8 uur. Het telecombedrijf stelt een dalende trend vast voor sms en peak sms (-12 procent) en een toename van 23 procent voor datavolume in vergelijking met 2018. De meeste mensen wisselen wensen vooral uit met de smartphone, onder meer via Facebook (64,5 procent), Instagram (22,5 procent), Snapshat (7,5 procent) en WhatsApp (5 procent).

Ook Telenet maakte gegevens bekend. De mobiele telefonieklanten verstuurden op het Telenetnetwerk in totaal 3,5 miljoen sms'jes. Dat is 16 procent minder dan vorig jaar (4,2 miljoen). De klanten van Telenet verbruikten 91.385 GB aan data en verstuurden hun kerstwensen vooral via WhatsApp en Facebook. Dat is een stijging van 60 procent (57.110 GB in 2018).

Ook Orange België ziet dezelfde tendens: klanten gebruikten massaal mobiele applicaties voor het versturen van hun kerstgroeten (+45,5 procent tegenover vorig jaar). In totaal gebruikten ze 139.851 GB om kerstwensen te verzenden in de vorm van onder meer foto's en video's. Op sociale netwerken neemt Facebook het leeuwendeel voor zijn rekening, met bijna 50 pct van het totale datavolume, gevolgd door Instagram, Snapchat en WhatsApp.

Bellen doen we steeds meer minder, stelt het telecombedrijf vast: een daling van 8 procent. Het aantal sms-berichten daalde tot 5,4 miljoen sms-berichten (10 procent minder dan in 2018).