Gegevens 160.000 Belgische Allianz-klanten op gestolen back-up

Op een in augustus in Nederland gestolen back-up stonden ook gegevens van 160.000 Belgische klanten van reisverzekeraar Allianz Partners die een schadegeval of panne hadden doorgegeven. Dat is gebleken na een doorgedreven analyse die enkele maanden heeft geduurd, zo meldt het bedrijf.

In september raakte al bekend dat de gegevens van minstens 260.000 Nederlandse klanten waren gestolen. De gegevens stonden op een fysieke back-up in een kluis op een beveiligde locatie.

Nu blijkt dus dat er ook gegevens van Belgische klanten gestolen zijn. Het gaat voornamelijk om mensen die een verzekering hadden onder de naam Allianz Assistance voor reisbijstand of pechverhelping. Het gaat soms om gevoelige medische informatie, maar ook om adressen en bankgegevens. De verzekeraar heeft het incident gemeld bij de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit.

De maatschappij zegt alle betrokken klanten individueel op de hoogte te zullen brengen. Allianz Partners raadt klanten aan om waakzaam te zijn voor verdachte berichten of vreemde boodschappen in naam van de firma. Klanten kunnen voor meer informatie op de website van het bedrijf terecht, of via het gratis telefoonnummer 0800/29775.

Doelgericht gestolen of niet?

In "De wereld vandaag" op Radio 1 vertelde cyberveiligheidsexpert Eddy Willems dat het een gebruikelijke procedure is om back-ups in de vorm van tapes in een kluis te bewaren. 

"De vraag is of de dief naar de kluis is gegaan om die tapes doelgericht te stelen of niet, dat is niet zo duidelijk. De gewone man in de straat kan met die tapes niets doen. Als het echt een dief is die achter het geld aan wou gaan dan is dit waardeloos en ligt het waarschijnlijk al op de vuilnisbelt. Want je moet de apparatuur hebben om de tapes te kunnen lezen en dan komt nog de vraag of er geen versleuteling op zit." 

Meest gelezen