Van strengere lage-emissiezones tot duurdere bedrijfswagens: wat verandert er vanaf 1 januari op vlak van mobiliteit?

Een nieuw jaar, dat betekent steevast een rist nieuwe regels die ingaan. In de aanloop naar 2020 bekijken we de komende dagen wat er verandert op allerlei vlakken. Vandaag beginnen we onze reeks met zeven zaken die veranderen op het vlak van mobiliteit: van lage-emissiezones over duurdere bedrijfswagens en goedkopere taxi's, tot nachttreinen naar Wenen.

1. Lage-emissiezones

Vervuilende auto's zullen vanaf 1 januari Gent niet meer binnen mogen rijden, want de Gentse binnenstad wordt een lage-emissiezone, kortweg LEZ. 

Concreet betekent dit dat dieselauto’s met een Euro 4-motor en benzinewagens met Euro 1-motor het stadscentrum niet zonder te betalen in mogen. Wie niet aan de voorwaarden voldoet en zonder toelating de Gentse LEZ binnenrijdt, riskeert een boete van 150 euro.

In 2025 worden de voorwaarden verstrengd om Gent nog binnen te mogen. In Antwerpen en Brussel, waar al enkele jaren een LEZ is, worden de voorwaarden vanaf Nieuwjaar al verstrengd.

In Antwerpen moeten dieselvoertuigen minstens Euronorm 5 hebben, benzines minstens Euronorm 2. In Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest worden dieselvoertuigen met Euro 3-norm verboden.

In de koekenstad worden de parkeertarieven trouwens ook per 1 januari verhoogd.  In de rode zone stijgt het tarief voor het eerste uur bijvoorbeeld van 1,60 naar 2 euro.

2. Bedrijfswagens

Bedrijfsauto’s worden volgend jaar minder fiscaal aftrekbaar doordat de CO2-uitstoot vanaf 1 januari nog meer zal doorwegen. Zogenoemde valse hybrides, waarvan de elektrische aandrijving zo zwak is dat er vaak nauwelijks of geen gebruik van gemaakt wordt, zullen fiscaal afgestraft worden.

Langs de andere kant zal de belastingaftrek van een bedrijfswagen toenemen naarmate de CO2-uitstoot lager is. Voor vervuilende wagens wordt de aftrekbaarheid teruggeschroefd naar 40 procent. Ook nieuw is dat de aftrekbaarheid van de brandstofkosten, die nu 75 procent bedraagt, gelijkgeschakeld wordt met het percentage dat voor de autokosten geldt.

3. Fietsvergoedingen

Arbeiders uit de metaalsector hebben vanaf 1 januari recht op een fietsvergoeding van 0,15 euro per kilometer, met een maximum van 6 euro per dag.

Vanaf 1 juli krijgen ook de 450.000 bedienden die onder Paritair Comité 200 vallen recht op een fietsvergoeding. Bedienden die regelmatig met de fiets naar het werk komen, kunnen een fietsvergoeding krijgen van 0,10 euro per gereden kilometer, met een maximum van 4 euro oftewel 40 kilometer per werkdag.

4. Elektrische auto’s

Vlaanderen geeft vanaf 1 januari geen premies meer voor elektrische auto’s, omdat Vlaams minister van Energie Zuhal Demir (N-VA) oordeelde dat ze hun doel voorbij schoten. 

De beslissing om de premie af te schaffen werd eind oktober genomen door de Vlaamse regering. De voornaamste reden was dat ze te weinig werd aangevraagd, en ook vooral voor duurdere wagens. Dat terwijl de premie bedoeld was om de aankoop van elektrische wagens te stimuleren, voor mensen voor wie de hoge aankoopprijs een drempel was. 

Wie nog ten laatste op 31 december een elektrische wagen bestelt, kan nog genieten van de premie van maximaal 4.000 euro.

5. De Lijn

Vanaf 1 juli zal je niet meer cash kunnen betalen op de bussen en trams van De Lijn. Je zal er contactloos, met de bankkaart of met een app moeten afrekenen.

Wie nog met baar geld wil betalen voor een rit, zal in een Lijnwinkel of bijvoorbeeld een krantenwinkel een ticket in voorverkoop moeten halen.

Er komt een overgangsperiode vanaf 20 maart tot 1 juli. Vanaf 1 februari komen er ook licht aangepaste tarieven.

6. Taxi’s

Als op 1 januari het nieuwe taxidecreet in werking treedt, zullen de vaste tarieven verdwijnen en er worden een aantal regeltjes geschrapt. Er wordt tegelijk ook een nieuwe regel ingevoerd: elke chauffeur zal Nederlands moeten kunnen spreken met zijn klanten. Het decreet moet ook ruimte bieden voor nieuwe concepten als Uber.

De exploitanten zullen voortaan zelf hun prijs kunnen bepalen. Ook het quotum van 1 taxi per 1.000 inwoners verdwijnt, net als de beperking van het werkingsgebied tot het grondgebied van een gemeente. Voortaan zullen exploitanten dus over heel Vlaanderen kunnen werken.

Lokale besturen kunnen wel nog bijkomende vergunningen geven voor bepaalde plaatsen zoals een treinstation of een luchthaven.

7. Nachttreinen naar Wenen

Vanaf midden januari zal er twee keer per week een nachttrein rijden tussen Brussel en Wenen. De treinen zullen maandag en donderdag om 18.04 uur in Brussel vertrekken met aankomst de ochtend nadien in Wenen of Innsbruck. 

Omgekeerd zullen op zondag- en woensdagavond treinen vertrekken vanuit Oostenrijk, om tegen 11 uur in België aan te komen. De goedkoopste tickets voor een enkele rit kosten 29,90 euro.

Meest gelezen