BELGA/RENDERS

Federatie rijscholen: "Rijopleiding te weinig toekomstgericht, automatisch schakelen moet de norm worden"

De rijopleiding is te weinig toekomstgericht. Dat zegt Federdrive, de federatie van autorijscholen. Op dit moment kiezen de meeste mensen er voor om hun rijexamen af te leggen met een auto met handgeschakelde versnellingsbak. "We moeten mensen meer stimuleren om eerst met een automatische versnellingsbak te leren rijden", zegt Jeroen Smeesters, voorzitter van Federdrive. "Want elektrische en hybride auto's zijn de toekomst."

Wie nu zijn rijexamen aflegt met een auto met automatische versnellingsbak krijgt een beperking in zijn rijbewijs. Wie die beperking weg wil, moet opnieuw hetzelfde rijexamen afleggen, maar dan met een auto met handgeschakelde versnellingsbak. Dat is volgens Federdrive, de federatie van autorijscholen, achterhaald. 

"We schakelen steeds meer over naar elektrische voertuigen en hybride voertuigen. Die zijn altijd automatisch geschakeld. Wij vinden het dan niet meer dan normaal om mensen ertoe aan te zetten om bij het behalen van hun rijbewijs, alvast automatisch te leren rijden. Ze gaan toch het grootste deel van hun rijcarrière automatisch rijden", zegt Smeesters. "Automatisch rijden zet ook meer aan tot een rustige rijstijl."

Automatisch rijden zet ook meer aan tot een rustige rijstijl.

Jeroen Smeesters, Federdrive

Federdrive pleit er voor dat mensen die hun rijbewijs halen met een automatisch geschakelde wagen geen nieuw examen meer moeten afleggen om over te schakelen op een handgeschakelde wagen. Maar dat ze na het volgen van een aantal lessen de beperking in hun rijbewijs kunnen laten schrappen. "In andere Europese landen, zoals Frankrijk en Duitsland, kan dat al en daar zet dat de mensen veel meer aan om toch met een automaat hun rijbewijs te halen", zegt Smeesters.

Op dit moment investeren rijscholen niet in elektrische en hybride wagens, omdat er geen vraag naar is. 

Rijhulpsystemen

Volgens Federdrive hinkt onze rijopleiding ook achterop als het om rijhulpsystemen gaat. Die systemen behoren meer en meer tot de standaarduitrusting van een auto. "Ze dienen om de bestuurder te ondersteunen. Bijvoorbeeld je auto in de rijstrook houden (lane assist) of automatisch je snelheid aanpassen in het drukke verkeer (automatische cruisecontrol). Vandaag merken we dat er bestuurders rondrijden die de werking van die systemen niet helemaal beheersen en dat kan tot gevaarlijke situaties leiden", zegt Smeesters. 

"Je kunt daar als rijschool tijdens lessen aandacht aan besteden, maar vergeet niet dat nog altijd de helft van de mensen geen rijlessen volgt via de rijschool. Als je hen wil bereiken, moet je het opnemen in het rijexamen. Een ander alternatief is om de rijopleiding volledig te professionaliseren en iedereen via de rijschool les te laten volgen."

Smeesters merkt op dat sinds 2017 het gebruik van GPS toegelaten is tijdens het rijexamen om je weg naar een bepaalde plaats te vinden. Daardoor wordt er nu ook meer aandacht aan dat systeem besteed in de rijopleiding. 

Vergeet niet dat nog altijd de helft van de mensen geen rijlessen volgt via de rijschool. 

Jeroen Smeesters, Federdrive

In november heeft Federdrive zijn ideeën over het moderniseren van de rijopleiding voorgesteld aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). "Ik sta in elk geval open voor een modernisering van het rijexamen, want onze auto's worden steeds slimmer", zegt Peeters. "Ik wil graag naar de suggesties luisteren. Begin januari zit ik samen met de federatie van de autorijscholen en ProMove (een bedrijf dat rijvaardigheidscursussen geeft, red.) om te horen wat hun ideeën zijn."

Peeters wil de keuze voor handgeschakeld of automatisch bij de bestuurder zelf laten. Ze wil niet dat er voor het ene systeem meer lessen zouden moeten worden gevolgd dan voor het andere systeem. Maar ze is zeker bereid om de huidige procedure te herbekijken.

Bekijk hieronder het verslag uit "Het Journaal":

Video player inladen...
Video player inladen...

Meest gelezen