Video player inladen...

De Lijn moest 35.000 euro boete betalen voor té vervuilende bussen, mogelijk lopen boetes volgend jaar op tot 8 miljoen 

De Lijn rijdt nog steeds met vervuilende bussen in de lage-emissiezone van Brussel. Daardoor moest de vervoersmaatschappij dit jaar 35.350 euro betalen (voor 101 boetes). Dat blijkt uit cijfers die Groen-parlementslid Stijn Bex opvroeg bij Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD), schrijft Het Laatste Nieuws. Vanaf 1 januari worden de lage-emissiezones strenger, en volgens Peeters kunnen de boetes volgend jaar dan ook oplopen tot 8 miljoen euro. 

In Brussel geldt sinds begin vorig jaar een lage-emissiezone. Voertuigen moeten aan een bepaalde "euronorm" voldoen als ze nog in de stad willen rondrijden, en daarop krijgt De Lijn - in tegenstelling tot politie en brandweer - geen uitzondering. 

Sinds begin 2019 mogen dieselvoertuigen met euronorm 2 de Brusselse lage-emissiezone (LEZ) niet meer binnenrijden. Wie de LEZ-normen negeert, riskeert een boete van 350 euro.

De realiteit is dus erger dan de boetes laten zien, omdat er een maximum op de boetes staat
Stijn Bex, Vlaams Parlementslid voor Groen

Brussel geeft maar één boete om de drie maanden aan een overtreder, met een maximum van vier boetes per jaar dus. In totaal liepen De Lijn-bussen al 101 keer tegen de lamp en dat kost de Vlaamse vervoersmaatschappij 35.350 euro. "Maar de realiteit is dus erger dan de boetes laten zien, omdat er een maximum op de boetes staat", zegt Stijn Bex (Groen), die de cijfers opvroeg. 

Meer boetes in aantocht?

De regels worden nog strenger vanaf 1 januari. Dan zullen niet alleen dieselvoertuigen met euronorm 2, maar ook met euronorm 3 (iets minder vervuilend) uit de Brusselse lage-emissiezone gebannen worden.

Volgens een berekening van Peeters zouden die boetes kunnen oplopen tot acht miljoen euro. Dat blijkt uit het verslag van de raad van bestuur. "Dat is een immens bedrag. Uiteraard willen we dat niet, dat is weggegooid geld. Ofwel moeten we ervoor zorgen dat we die boetes niet moeten betalen, dat men een vrijstelling geeft aan De Lijn. Een andere mogelijkheid is om ervoor te zorgen dat er zo snel mogelijk nieuwe bussen komen."

 8 miljoen is een immens bedrag, uiteraard willen we dat niet

Lydia Peeters - minister van Mobiliteit

Peeters zegt dat een nieuwe bestelling van bussen, 200 in totaal, afgerond wordt in 2020. Na die bestelling, en door wat verschuivingen, zullen in Brussel nog een tiental voertuigen niet conform de LEZ-normen rondrijden. Later komt er nog een vloot van 900 hybridebussen bij, die worden geleverd tussen 2023 en 2025.

De planning voor heel Vlaanderen is als volgt: tegen 2025 zou er in alle stadskernen alleen nog elektrisch mogen worden gereden. In dat jaar zou zowat de helft van de vloot van De Lijn hybride moeten zijn.

Tegen 2035 moet dan de volledige vloot van De Lijn vergroend zijn, zo zegt Peeters. De minister hoopt ook dat ze met de steden die een LEZ hebben, het debat kan aangaan om uitzonderingen te krijgen op het boetesysteem. "Prioritaire voertuigen als brandweerwagens moeten ook geen boetes betalen, misschien kan voor het openbaar vervoer hetzelfde gelden."

Bekijk hieronder de reportage uit "Het journaal."

Video player inladen...