Spotify bant volgend jaar politieke advertenties in de Verenigde Staten

De muziekstreamingdienst Spotify zal vanaf 2020 geen politieke advertenties meer laten horen in de VS. Spotify zegt dat het onvoldoende middelen heeft na te gaan of die politieke advertenties foute informatie of fake news bevatten. Ook andere internetbedrijven nemen maatregelen met het oog op de Amerikaanse presidentsverkiezingen.

Spotify is een Zweeds platform waarmee je muziek en andere radio kan streamen. Er wordt ook reclame afgespeeld, al bestaan er betalende abonnementsformules waar je geen reclame-onderbrekingen hebt. Vanaf 2020 zal Spotify dus geen politieke advertenties meer laten horen in de VS, met het oog op de Amerikaanse presidentsverkiezingen in november.

De maatregel komt er omdat het bedrijf niet genoeg middelen heeft om te controleren of die advertenties geen foute informatie of fake news bevatten. "Op dit ogenblik zijn onze processen, systemen en middelen nog niet robuust genoeg om deze inhoud op een verantwoordelijke manier te beoordelen en te valideren", klinkt het. "We zullen deze beslissing herbekijken naarmate onze capaciteiten evolueren."

Spotify had op 30 september 248 miljoen maandelijkse gebruikers, waaronder 113 miljoen abonnees.

Maatregelen tegen "fake news"

Internetbedrijven staan steeds meer onder druk om maatregelen te nemen tegen fake news. Democratische kandidaten en afgevaardigden beschuldigen de bedrijven ervan politici die onwaarheden verspreiden een platform te geven.

Facebook schrapt politieke advertenties niet, ook al zijn de boodschappen misleidend of bevatten ze leugens. Het bedrijf geeft enkel een waarschuwing omdat het vindt dat het niet zijn taak is om aan politieke censuur te doen. Twitter verbiedt wel alle politieke advertenties en Google legt beperkingen op voor advertenties die zich te specifiek richten op bepaalde kiezers.