Aantal phishingmails in naam van pakjesdiensten piekt: 12.000 meldingen in één dag tijd  

Het Centrum voor Cybersecurity van de overheid, heeft vandaag ruim 12.000 meldingen binnengekregen over oplichterij via e-mail. Dat zijn er drie keer zoveel als normaal. De meeste meldingen gaan over frauduleuze mails in naam van pakjesdiensten, waarin gevraagd wordt om “niet betaalde verzendingskosten” te betalen. Bpost benadrukt dat het nooit via mail vraagt om achteraf verzendkosten te betalen.

Wie vandaag in zijn mailbox keek, heeft misschien ook een gek mailtje gezien waarin gevraagd wordt om 4,95 euro verzendkosten te betalen. Het pakje dat onderweg zou zijn, zou pas na betaling geleverd worden.

Let op: betaal dit bedrag niet, want het is een mailtje van oplichters. Tijdens de eindejaarsperiode, maken zij misbruik van het moment waarop vele mensen pakjes ontvangen.

De zogenoemde phishingmails, waarin men probeert mensen geld af te troggelen, zien eruit alsof ze gestuurd zijn door pakjesbedrijven zoals bpost of grote online winkels zoals Zalando.

Argwaan

“Twee weken geleden zagen we een eerste opstoot van zulke mails”, zegt Veerle Van Mierlo van bpost aan VRT NWS. “En vandaag merken we opnieuw dat er zo’n mails de ronde doen waarin aan consumenten gevraagd om geld te betalen voor een verzending.”

Eerder op de avond berichtte VTM Nieuws dat er vandaag 8.500 klachten zijn binnengekomen, maar intussen heeft het Centrum voor Cybersecurity  een update gegeven: er zijn ruim 12.000 meldingen binnengekomen.

Bpost-woordvoerder Veerle Van Mierlo zegt stellig dat bpost nooit in een mail zal vragen om verzendkosten te betalen, want de betaling van de verzendkosten gebeurt altijd al bij het versturen en nooit achteraf. “Als je zo’n mail in je mailbox krijgt, moet je dus altijd heel argwanend zijn”, waarschuwt de woordvoerder. In geval van twijfel kunnen klanten de klantendienst van bpost bellen, op het nummer 02 278 51 20.

Hoe herkent u deze verdachte mails?

  • Dit staat in het onderwerp en het begin van de mail: "Uw pakket (met een fictief volgnummer) is onderweg"
  • Daaronder staat een logo, bijvoorbeeld van bpost, om u te doen geloven dat de mail van bpost afkomstig is, terwijl dat niet het geval is.
  • Vervolgens staat dat de verzending "In behandeling" is en dat de levering pas plaatsvindt na betaling. 
  • Ten slotte staat er een knop om de "verzendkosten" te betalen. Klik hier dus niet op.

(Lees verder onder de afbeelding)

Wat moet u ermee doen?

Wat moet u nu doen als u zo'n verdacht mailtje krijgt? 

  • Ga zeker niet in op het verzoek om te betalen en klik niet op de link onderaan de mail.
  • Stuur het mailtje wel door naar het Centrum voor Cybersecurity: verdacht@safeonweb.be
  • Verwijder de mail.