"Er kwamen zelfs vrouwen kuisen op mijn boerderij of eten voor mij maken"

Alsof hij een mirakel zag, een teken van God, zonder te beseffen wat het juist inhield ("What does it mean?!"). Tien jaar geleden zag Paul Vasquez in het Yosemite National Park, in de Amerikaanse staat Californië, een dubbele regenboog en bleek daardoor als van Gods hand geslagen. Zijn enthousiasme evolueerde zelfs tot een extase, waarbij hij zijn tranen vervolgens de vrije loop liet. Tien jaar later is het filmpje op YouTube meer dan 46 miljoen keer bekeken.

Niet dat het onmiddellijk zo’n vaart liep. Aanvankelijk was de video, gepubliceerd op 8 januari 2010, dan ook geen groot succes, hoop en al een 1.000-tal waren ervan onder de indruk. Tot de populaire Amerikaanse tv-presentator Jimmy Kimmel de video begin juli 2010 op zijn Twitteraccount publiceerde. Toen was het hek helemaal van de dam: 

Vasquez verscheen in diverse tv-praatprogramma’s en reclamefilmpjes.  Er werd een speciale "Double Rainbow Song" gemaakt, intussen ook meer dan 39 miljoen keer bekeken op YouTube. En er was zelfs een vermelding in de bioscoopfilm "We’re the Millers" uit 2013.

De nu 57-jarige Vasquez gaat de afgelopen 10 jaar dan ook door het leven als 'Double Rainbow Guy'. Hij woont en werkt nog altijd nabij het Yosemite National Park. Hij is gescheiden en heeft 2 kinderen. Hij probeerde het ook als professionele kooivechter, maar gaf er na 1 officiële wedstrijd al de brui aan. Aan de regenboogvideo zou hij om en bij de 40.000 dollar verdiend hebben ("Het had meer kunnen zijn, maar je kan toch geen reclame maken op de kap van God. Ik ga hem niet gebruiken om fastfood of spuitwater aan te prijzen.")

Paul Vasquez: "Iedereen vraagt me nu nog of ik op dat moment onder de invloed van drugs was. Maar nee, ik was helemaal niet 'high'." (CNN, november 2015)

"Het was pure regenboogadrenaline. Daar helemaal alleen was het de geest van het universum die me overviel. Op mijn YouTubepagina kan je misschien video’s zien waarop ik een beetje 'high' ben, maar in die met de regenboog was ik het zeker niet. Nee, ik besefte onmiddellijk dat hier iets speciaals gebeurde." (ABC News, juli 2010)

"Denk hier maar eens over na: mocht God een boodschap hebben voor de mensheid, zou hij die dan aan een president geven? Nee toch. Hij zou die geven aan een bescheiden boer in Yosemite. Daarmee bevestigt God dat ik zoals Noah ben. Dat zie je in die video. Ik ben degene die de mensen onder een regenboog moet verenigen." (CNN)

"In het begin kreeg ik vaak de reactie van: "Geniet maar van je 15 minuten-roem." Maar ik wist zeker en vast dat het meer was dan dat. Het ging helemaal niet over mezelf. Dit ging veel verder dan mijn persoontje. Het was een oproep om je naaste te beminnen, de aarde te beschermen en om met elkaar in contact te treden." (The Daily Dot, januari 2016)

"Als ik vanuit mijn boerderij naar buiten kijk, dan zie ik een berg die aan het sterven is. We zijn de wereld zo aan het vervuilen dat alles rondom ons aan het afsterven is. We moeten die houding tegenover de natuur veranderen." (New Statesman, november 2016)

"De periode nadat het filmpje viraal gegaan was, was te zot voor woorden. Iedereen wilde me ontmoeten. Vanuit Nieuw-Zeeland en Brazilië kwam men overgevlogen om me de hand te schudden. Die hadden ze echt niet op een rijtje." (CNN)

"Ik word nog altijd herkend. Alsof ik een rockvedette ben. Ik krijg dan knuffels en kusjes. Men nodigt me uit om bij hen op bezoek te komen, omdat men zo blij is mij te zien. Ik onderga dat allemaal graag. Er zijn er zelfs geweest die in mijn boerderij zijn komen kuisen en er eten voor mij gemaakt hebben." (New Statesman)

"Mijn leven is voor 99 procent hetzelfde gebleven. Al is er nu en dan een bonus. Zoals het reclamefilmpje met Jennifer Aniston (zie filmpje hierboven). Ik mocht haar een knuffel geven. Dat was een leuk gevoel. Nee, ik ben niet veranderd. Ik reageer nog altijd op een zo puur en eerlijk mogelijke manier. Die gevoelens wil ik dan met de wereld delen." (The Daily Dot)

Vasquez blijft dan ook nog altijd erg actief op YouTube, Twitter en Facebook. Maar het succes van 10 jaar geleden kon hij in de verste verte niet meer evenaren. "Hij mag al blij zijn als zijn video’s tegenwoordig 100 'clicks' opleveren', concludeerde een journalist recent op celebritywebsite Nicki Swift.