Video player inladen...

Celine Dept nieuwe populairste Belg op video-app TikTok: "Begonnen voor plezier, nu fulltime mee bezig"

België heeft er een nieuwe ster bij: de 19-jarige Celine Dept is wereldberoemd. Niet dankzij een rol in een film of een carrière als zangeres, maar wel omdat ze door meer dan 2,7 miljoen mensen wordt gevolgd op de populaire smartphone-applicatie TikTok. 

Tiktok is een wereldwijd razendpopulaire app waarop je via de smartphone korte filmpjes van ongeveer 15 seconden kan posten. De app bevat een aantal geluidseffecten en visuele effecten die je heel gemakkelijk aan de video’s kan toevoegen. Op het platform kan je filmpjes direct publiceren en het is ook heel gemakkelijk om filmpjes te delen via andere sociale media.

Celine Dept begon in april met TikTok. "Ik ben erin beland door mijn vriend die al een YouTubekanaal had", zegt ze. "Eerst was alles voor de fun, maar plots ging het supersnel en was ik er fulltime mee bezig." 

Ondertussen heeft ze wereldwijd 2,7 miljoen volgers, waarmee ze de populairste Belg op de app is. “Dat is echt superzot, het is allemaal supersnel gegaan”, zegt ze. “Toch ben ik niet echt bezig met het aantal volgers, maar concentreer ik mij vooral op het maken van originele, leuke video’s. Ik zet er minstens één per dag online."

Dept heeft er dus een fulltime job aan, ze kan er ondertussen ook echt van leven. "Dat gaat dan via sponsoring. Zo stuurt een kledingmerk mij bijvoorbeeld een trui op, die ik dan draag in een video. Zo promoot ik hun merk en daar word ik dan voor betaald."

Het is allemaal supersnel gegaan

Celine Dept, populaire TikTokker

"Het moeilijkste is natuurlijk om elke keer een goed idee te vinden", bekent Dept. "Mijn vriend Michiel helpt mij daarbij. Ook op TikTok zelf zijn er veel dansjes en trends te zien die erg in zijn en die iedereen doet. Dat is dan makkelijk om ook daar een versie te maken. Ik zit elke dag ongeveer zeven uur op mijn gsm om te kijken naar ideeën, opnames te maken of te monteren. Daar kruipt heel wat werk in."

Ze raadt toekomstige TikTokkers aan om heel creatief te zijn en vooral zichzelf te blijven.

Yichuan Cao/NurPhoto

Heel creatief

"Karrewiet"-presentator Mariam El Mandoudi verklaart het succes van Dept. "Celine is zo populair omdat ze heel creatief is en omdat ze foto’s en video’s heeft met bekende voetballers, onder wie wereldster Neymar. Haar grappige en creatieve video’s scoren heel goed bij jongeren en kinderen."

De app bestaat sinds augustus 2017, maar is heel snel enorm populair geworden, vooral bij jongeren en kinderen. Het Chinese bedrijf BiteDance lanceerde de app in augustus 2017 en nam in november 2017 musical.ly over, een vergelijkbare app om liedjesfragmenten te playbacken. In augustus 2018 voegde het bedrijf de twee apps samen onder de naam TikTok.

TikTok kan groter worden dan Facebook

Sociaalnetwerksiteskenner Hannes Coudenys van reclamebureau Hurae is de manager van Celine Dept. Volgens Coudenys is TikTok een grote challenger voor concurrenten als Facebook, Snapchat en Instagram.

"TikTok werkt heel intuïtief. Je ziet niets anders dan video. Wanneer je een video hebt afgespeeld, staat er meteen een volgende klaar. Voor je het weet heb je de app een half uur gebruikt. Als maker kan je er ook heel eenvoudig mee aan de slag gaan, zonder ingewikkelde montageprogramma's te moeten gebruiken", zegt Coudenys in "De wereld vandaag" op Radio 1.

In de VS is TikTok al populairder bij de jongste doelgroep dan sociaalnetwerksites als Facebook en Instagram. "In 2019 is TikTok doorgebroken, dit jaar kan TikTok groter worden dan Facebook. Er is nog veel groei mogelijk voor de app", besluit Coudenys.

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Meest gelezen