Video player inladen...

Autosalon: constructeurs hopen op doorbraak van de elektrische auto

Op de Heizel, in Brussel, gaat het 98e Autosalon van start. Vandaag is voorbehouden voor mensen uit het vak, vanaf morgen mag iedereen binnen. Wat opvalt is dat er alsmaar meer elektrische en hybridemodellen voorgesteld worden, ook kleinere elektrische auto's. Voor het eerst staan er ook twee Chinese elektrische merken op het Salon. De sector hoopt op de doorbraak van de elektrische auto.

"Wij hopen de bezoekers te kunnen verrassen met het snel groeiende aanbod van elektrische, hybride en plug-in hybride wagens," zegt Joost Kaesemans van autofederatie Febiac." Een hybride auto is een auto met zowel een brandstofmotor (meestal benzine) als een elektrische motor. Een plug-in hybride is een hybride auto waarmee je op brandstof kan rijden maar die net zoals een elektrische wagen ook kan worden opgeladen.

Op deze editie van het Salon tonen 160 exposanten 690 auto's en 540 motoren. De verkoop tijdens de periode van het Salon is traditioneel goed voor 25 tot 30 procent van de jaaromzet van de automerken. De vorige editie telde 512.566 bezoekers.

(Lees verder onder het verslag uit "Het Journaal")

Video player inladen...

"Het is al een hele tijd dat de autosector aankondigt dat die elektrische wagens eraan komen," zegt Kaesemans. "Het aanbod was tot nog toe eigenlijk klein. Er waren vooral grotere, duurdere modellen. Maar dat is heel snel aan het veranderen. Meer en meer merken komen met kleinere modellen waarvan de prijs in de buurt komt van klassieke auto's met een verbrandingsmotor. Dat is een goede zaak want wij hebben die voertuigen nodig als we de klimaatdoelstellingen willen halen."

De prijs van een (kleinere) elektrische auto schommelt tussen de 30 en de 35.000 euro. Dat is nog altijd een pak meer dan de 26.000 euro die nu gemiddeld uitgegeven wordt aan een nieuwe auto. 

(Lees verder onder het verslag uit "Het Journaal")

Video player inladen...

Wij hebben die elektrische voertuigen nodig als we de klimaatdoelstellingen willen halen.

Joost Kaesemans, Febiac.

Mobiliteit is niet enkel synoniem van een auto of een motorfiets hebben, maar ook dat je gebruik kan maken van mobiliteitsdiensten.

Joost Kaesemans, Febiac.

"Een tweede doelstelling van dit Salon is aan te tonen dat mobiliteit niet enkel synoniem is van het hebben van een auto of een motorfiets maar dat je ook gebruik kan maken van steeds meer mobiliteitsdiensten en dan heb ik het over deelwagens, deelscooters, deelsteps of deelfietsen die vaak in en rond de grote steden worden aangeboden en die prima alternatieven of aanvullingen zijn op een eigen auto of op het gebruik van openbaar vervoer," vindt Kaesemans.

"Op dit Autosalon willen we dat aanbod ook promoten omdat we beseffen dat heel veel mensen eigenlijk veel breder kijken dan hun eigen auto of motorfiets en dat ze voor elke verplaatsing het meest gepaste vervoermiddel willen gebruiken.  Daar zijn dus oplossingen voor en die willen we tonen."  

4 op de 10 zijn een SUV

Vorig jaar ging het erg goed met de autoverkoop in ons land. Met meer dan 550.000 inschrijvingen van nieuwe wagens, was 2019 het op één na beste jaar ooit. 6 op de 10 van die nieuwe auto's waren bedrijfswagens.

4 op de 10 waren SUV's (Sport Utility Vehicles). Een SUV is een auto die wat hoger is en wat op een legerjeep lijkt, maar aangekleed is als een comfortabele personenwagen. Zo'n SUV is meestal zwaarder dan een gewone auto. Dat zorgt voor een hoger verbruik en dus meer CO₂-uitstoot.  Voor de klimaatopwarming is een SUV dus geen goede zaak. 

Joost Kaesemans: "De SUV is al een hele tijd aan een opmars bezig. Niet enkel in België maar in heel Europa, in heel de wereld eigenlijk. Ze hebben eigenlijk de plaats ingenomen van de monovolumes (zoals bijvoorbeeld de Renault Espace) die tien, vijftien jaar geleden erg populair waren. De SUV's bieden hetzelfde comfort en dezelfde aanpasbaarheid van de binnenruimte als de monovolumes maar ze zien er wat avontuurlijker uit.  Heel wat mensen kiezen deze SUV's ook omwille van de makkelijkere, wat hogere instap."

Het Autosalon loopt tot en met zondag 19 januari. Alle info vind je op de website van het Autosalon.

Welke auto past het best bij jou? Test het hier

Benzine, diesel, CNG, hybride of toch volledig elektrisch? Wie op zoek is naar een nieuwe auto heeft tegenwoordig keuze uit tal van soorten brandstof. Welk type auto je best kiest, hangt af van verschillende factoren. Consumentenorganisatie Test Aankoop lanceert daarom tijdens het Autosalon een online tool waarmee je kan testen welk type auto het best bij je past.

"Europa heeft heel strenge CO₂-uitstootnormen opgelegd, die we niet gaan halen als niet een deel van de autogebruikers overschakelt op elektrische voertuigen; hetzij volledig elektrische voertuigen, hetzij hybride voertuigen. Dat zijn beide auto's met een lage CO₂-uitstoot. Wij hopen dus dat de consument overweegt om elektrisch te gaan rijden. Liever vroeg dan laat", zegt Kaesemans. 

Wat Kaesemans bedoelt is dat Europa de automerken verplicht om de gemiddelde CO₂-uitstoot van al hun nieuw verkochte auto's naar beneden te halen. Vanaf dit jaar mag 95% van alle nieuw verkochte wagens gemiddeld nog maar 95 gram CO₂ per km uitstoten. Nu is dat nog 121 gram. De automerken kunnen die nieuwe verplichting alleen maar halen als een deel van hun verkochte auto's elektrisch is. Als de autoconstructeurs die opgelegde lagere CO₂-normen niet halen, dan krijgen ze van Europa zware boetes.

Hopelijk kan de consument daarvan meeprofiteren als de constructeurs de prijzen van hun elektrische modellen laten zakken om de opgelegde lagere CO₂-uitstoot te halen. 

Op het Salon vinden we voor het eerst ook twee Chinese elektrische automerken. Eén daarvan is het Chinese zustermerk van Volvo.  

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...