hdw

Binnenkort enkel nog digitale toetsen in de klas? "Een computer zal geen spreekbeurt verbeteren" 

Het beeld van de toets die verbeterd wordt met een rode pen, is stilaan verleden tijd. Want wat blijkt? Digitale testen, waarbij een computer de toets afneemt, worden alsmaar populairder. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Volgens pedagoog Pedro De Bruycker is het een extra instrument. "Maar het is fout te denken dat dit de enige evaluatievorm zal worden”, zegt hij in "De ochtend" op Radio 1. 

Een ja/nee-vraag, een meerkeuzevraag of een lange open vraag. Ook bij digitale testen kunnen de verschillende soorten vraagstellingen aan bod komen. Het principe is simpel: een computer neemt de toets af en corrigeert die. En dat gebeurt blijkbaar steeds vaker in onze scholen.

Opstellen is één zaak, ...

Voor veel leerkrachten klinkt het als muziek in de oren. Meer digitaal betekent meer automatisering, betekent minder werkdruk. "Het is een extra element in de toolbox, maar het is fout te denken dat dit de enige evaluatievorm kan en zal worden," zegt pedagoog aan de Arteveldehogeschool Pedro De Bruyckere. Computers kunnen nog altijd geen leerkracht vervangen. "Die moet nog altijd observeren en evalueren. De computer zal geen spreekbeurt verbeteren."

Want het kan zo maar even dat een kind een slechte dag heeft. En daar houdt een computer geen rekening mee. Een leerkracht moet dat blijven doen. "Een belangrijke stap blijft: wat doe je met de punten en welke feedback ga je geven". 

Je moet nog altijd observeren en evalueren als leerkracht, de computer zal bijvoorbeeld geen spreekbeurt verbeteren

Pedagoog Pedro De Bruyckere

... verbeteren is iets anders

Open, gesloten of meerkeuze, ... De échte vraag is: in welke mate zijn deze vragen in digitale testen verbeterbaar? Want het hoeft niet veel uitleg dat een ja/nee-vraag voor een computer makkelijker te verbeteren is dan een lange tekst. “Wij hebben hiermee geëxperimenteerd door een computer teksten te laten verbeteren van kinderen die voor het eerst Engels leren schrijven," zegt De Bruyckere. "Het verschil tussen de kinderen was zo klein, dat de computer moeite om had om differentiatie te maken."

De digitale evaluatie zit dus nog in een beginfase, maar wordt steeds meer ontwikkeld. Al betekent dat niet dat het met de hand schrijven verdwijnt. "Dat blijft een gouden weg tot het leren lezen en beter onthouden van zaken. Eens de fijne motoriek er is, kan het schrijven met de hand wel verminderen." Kortom: het is een evenwichtsoefening.