Fraudeurs doen zich voor als Card Stop

Er circuleren de laatste dagen frauduleuze sms'jes, met als afzender Card Stop, waarin mensen wordt gevraagd om dringend hun bankkaart te (de)blokkeren. Daar waarschuwen bankenfederatie Febelfin en betaalnetwerkbeheerder Worldline voor.

De banken waarschuwen voor oplichting via sms-jes die verstuurd worden zogezegd door Card Stop. Dat is de dienst waar je betaalkaarten kunt laten blokkeren, bv als je je kaart verloren bent of als ze gestolen is.. Het gaat om valse berichten die helemaal niet door Card Stop worden verzonden maar door fraudeurs. Een link in de sms leidt naar een valse website waar mensen hun bancaire gegevens moeten doorgeven. "Het resultaat? Een groot risico op fraude en dus vaak een geplunderde rekening", luidt de waarschuwing. De sector herhaalt nog eens dat een bank, of de dienst Card Stop, nooit om persoonlijke codes vraagt via sms, mail of sociale media.
 

Tips om je te beschermen tegen phishing:

  1. Geef nooit je pincode of andere bankcodes door via telefoon, mail, sms of sociale media. Een bank zal je dit nooit vragen. Ook Worldline, de beheerder van Card Stop, zal dit nooit doen.
  2. Negeer berichten die je via een link naar een (valse) betaalsite of een (nagemaakte) app of site van je bank brengen.
  3. Voer alleen overschrijvingen uit in de vertrouwde app van de bank op je smartphone of via de beveiligde website van je bank.

Wie toch in de val is getrapt, volgt best zo snel mogelijk het volgende stappenplan:

  1. Neem contact op met je bank.
  2. Verwittig Card Stop (www.cardstop.be of 070 344 344) als je ook kaartgegevens hebt doorgegeven.
  3. Verander je codes.
  4. Dien klacht in bij de politie