Foto: Flightradar24

Golfregio mijden of niet? De gevolgen van de Iraans-Amerikaanse spanningen voor de luchtvaart

Niet alleen Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen mijden sinds vandaag het Iraakse en Iraanse luchtruim, ook nogal wat Europese maatschappijen kiezen een andere route voor hun vluchten van en naar Azië. Op de website Flightradar 24 is dat duidelijk zichtbaar. Voor de grote luchtvaartmaatschappijen uit de Golfregio is het veel minder vanzelfsprekend om lange omwegen te maken. Luchtvaartkenner Tom Mertens legt uit waarom.

Op de website Flightradar 24 kan je duidelijk zien dat veel vliegtuigen die normaal over de Golfregio vliegen op weg naar Azië nu een iets noordelijker of zuidelijker traject volgen, in een wijde boog rond Irak en Iran. Een veiligheidsmaatregel na de Iraanse raketaanval tegen VS-basissen in Irak en de nog niet opgehelderde crash van een Oekraïense Boeing in Iran.

Als een maatschappij als Emirates nu nog boven Iran vliegt, is dat een beetje uit commerciële overwegingen

Oud-piloot Tom Mertens

"No-flyzones kunnen worden opgelegd door de autoriteiten", legt oud-piloot Tom Mertens uit in "De wereld vandaag". Dat heeft de Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) bijvoorbeeld gedaan. "Zij verbieden alle Amerikaanse maatschappijen om boven Irak en Iran te vliegen, maar ook maatschappijen die zogenoemde codeshare-vluchten met Amerikaanse maatschappijen uitvoeren", zegt hij. Dat laatste slaat dan bijvoorbeeld op Europese maatschappijen die een vlucht uitvoeren met een eigen en een Amerikaans vluchtnummer.

"Maar luchtvaartmaatschappijen kunnen ook zelf beslissen om uit voorzorg een luchtruim te mijden", legt Mertens uit. Dat hebben Europese maatschappijen als KLM, Air France of Lufthansa bijvoorbeeld beslist.

De beslissing om de Golfregio te mijden heeft voor die maatschappijen beperkte gevolgen omdat de omleiding die ze volgen niet veel langer is. Voor maatschappijen uit de Golfregio zelf ligt dat anders. "Iran is groot en als je opstijgt uit Dubai, dat een gigantische luchthaven heeft met enorm veel vluchten, kan je bijna niet om Iran heen", aldus Tom Mertens. "Als een maatschappij als Emirates nu nog boven Iran vliegt, is dat een beetje uit commerciële overwegingen."

Mijn collega-piloot zegt dat ze zeer nerveus zijn bij Air Defence Iran

Oud-piloot Tom Mertens

Commerciële overwegingen versus absolute veiligheid: het kan een moeilijke afweging zijn. "Als je opstijgt vanuit Dubai moet je contact opnemen met de Iraanse luchtverdediging en dat is nu nog altijd zo", zegt Mertens. "Mijn collega-piloot zegt dat ze zeer nerveus zijn bij Air Defence Iran. Als je een beetje van je route afwijkt omwille van onweer bijvoorbeeld krijg je onmiddellijk een oproep met de vraag waar je bent, enz..."

Beluister hieronder het gesprek met Tom Mertens in "De wereld vandaag":

Spanning tussen de VS en Iran