Na slechte score: minister Diependaele bekijkt of belasting­voordeel voor aardgasauto moet worden geschrapt

Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) wil de komende maanden beslissen of het belastingvoordeel voor aardgasauto's moet worden geschrapt. Tot het einde van het jaar hoeven eigenaars van een aardgasauto, ook wel CNG-auto genoemd, geen verkeersbelastingen te betalen. Maar onderzoek van VRT NWS bevestigt dat bij de ontginning van aardgas veel meer broeikasgassen vrijkomen dan eerder gedacht. 

Aardgasauto's worden vaak in de markt gezet als een groen alternatief voor benzinewagens of dieselwagens. Maar alvast voor het klimaat rijden auto's op aardgas (ook wel CNG) zeker niet in de kopgroep. Dat bevestigde onderzoek van VRT NWS. 

Dat CNG-auto's zo slecht scoren, komt niet in hoofdzaak door de broeikas­gassen die vrijkomen bij de verbranding van aardgas. Maar wel door de broeikasgassen die vrijkomen bij de aanmaak van de brandstof. 

Kort gezegd: bij de ontginning van aardgas lekt een deel van de brandstof weg. En omdat aardgas voor vier vijfde uit methaan bestaat, een broeikasgas, zorgt aardgas voor heel wat uitstoot bij de ontginning. Alle details daarover leest u in het artikel hieronder. 

Belastingvoordeel

In Vlaanderen hebben de zowat 12.000 eigenaars van aardgasauto's een belastingvoordeel. Ze hoeven geen jaarlijkse verkeersbelasting en eenmalige belasting op inverkeersstelling (BIV) te betalen. Die voordelen gelden minstens tot het einde van het jaar.

Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele (N-VA) is geschrokken van de resultaten van CNG-wagens. Na het onderzoek van onze redactie wil de minister bekijken of de belastingvoordelen moeten blijven bestaan. "De vrijstelling is beperkt tot het einde van het jaar. We moeten nu de komende maanden uitmaken of we die verlengen", zegt hij op het autosalon. 

Diependaele hakt de knoop nu nog niet door, maar "de test onderschrijft goed dat je rekening moet houden met meerdere aspecten, zoals de ontginning van de brandstof". 

Waterstof

Anderzijds staat Diependaele sceptisch tegenover de resultaten van waterstofwagens die uit de test naar voren komen. Het blijkt namelijk dat bij de productie van de batterij van waterstofwagens relatief veel CO₂ vrijkomt. "Waterstofauto's hebben een veel kleinere batterij dan elektrische auto's", zegt Diependaele, een reden voor hem om de "test te nuanceren". 

Naast die batterij, komt er ook CO₂ vrij bij de productie van de brandstofcel, die nodig is om de waterstof in stroom om te zetten (die dan weer de motor aandrijft), en bij de productie van de waterstoftank. 

Diependaeles reactie is logisch, want N-VA wil net "koploper worden in de waterstofeconomie" en meer investeren in "een netwerk van waterstof­tankstations", ook al zeggen experts dat de technologie voor personenwagens nooit interessant wordt.