50 euro om een tandarts van wacht te vinden, binnenkort verleden tijd?

Wie in nood een tandarts van wacht zoekt, kan een fikse rekening gepresenteerd krijgen. Dat wordt vandaag aan de kaak gesteld in het Radio 2-programma "De inspecteur". Luisteraar Leen vertelt hoe ze 43 euro moest betalen, terwijl ze niet geholpen werd nadat ze een wachtlijn had gebeld. Leen blijkt niet de enige te zijn die veel moet betalen voor weinig of geen service. Het Verbond der Vlaamse Tandartsen is zich bewust van het probleem en neemt maatregelen.

Kato, de dochter van Leen, was op weekend met de KSA. Tijdens het ravotten verloor Kato een stukje van haar voortand. Daarop ging Leen meteen op zoek naar een tandarts, en belde het 0900-nummer voor de tandarts van wacht, een betaallijn die 1,50 euro per minuut kost. Maar er liep van alles mis met het doorschakelen, waardoor ze uiteindelijk niet geholpen werd.

Leslie, een andere luisteraar, betaalde zich ook blauw om een tandarts van wacht te vinden. Zij deed er vijf kwartier over om te weten te komen wie de tandarts van wacht was. De rekening die ze gepresenteerd kreeg? 50 euro.

Problemen bekend

Het Verbond der Vlaamse Tandartsen heeft weet van de klachten. Stefaan Hanson van het verbond geeft toe dat het een en ander fout loopt. Want ze kregen het voorbije jaar zelf ook vaak boze telefoons en mails van patiënten die niet of weinig geholpen worden als ze een tandarts van wacht zoeken.

Het Verbond der Vlaamse Tandartsen richtte de telefoonlijn zelf op, samen met de Vlaamse Beroepsvereniging van Tandartsen. De werking ervan wordt uitbesteed aan een extern callcenter. Daarom kost de betaallijn ook 1,50 euro per minuut. “Wij verdienen daar niets aan, alle kosten die de bellers betalen, worden doorgestort naar het callcenter om hun werking te betalen. Wij steken er zelf nog aan toe."

Ander callcenter

Vorig jaar is er bij het callcenter een overname gebeurd, en sindsdien deed het callcenter zijn werk niet meer op een correcte manier. De wachttijden liepen op, waardoor ook de kosten voor de bellers opliepen. “Er kwamen zelfs wekelijks klachten binnen. Wij kunnen dat niet aanvaarden, en we hebben een ander callcenter gezocht”, zegt Hanson.

Het nieuwe callcenter is aan de slag sinds 2 januari. “En sindsdien hebben wij geen klachten meer”, zegt Stefaan Hanson. “Laten we hopen dat het zo verder blijft.”

Hopen op een gratis nummer

Anderhalve euro per minuut blijft natuurlijk duur.  “Zolang wij de telefoonlijn moeten uitbesteden aan een callcenter, kunnen we niet anders dan zoveel geld te vragen”, zegt Stefaan Hanson.

“Maar er is hoop. Wij kregen het nieuws dat de Federale Overheid de wachtdienst voor tandartsen zou opnemen in het algemene wachtnummer 1733.” Dat nummer wordt nu al in bepaalde gemeenten gebruikt om een huisdokter van wacht te vinden.

1733 is geen dure betaallijn; je betaalt gewoon het zonale tarief. Het is de bedoeling dat uiteindelijk iedereen die in België woont dat nummer zal kunnen bellen om een huisarts van wacht te vinden. En in de loop van het jaar komen daar dus waarschijnlijk ook de tandartsen van wacht bij.

Beluister hier de volledige gesprekken uit "De inspecteur" op Radio 2: