Video player inladen...

Docenten Frans hoger onderwijs trekken aan alarmbel: "Studenten beheersen taal niet genoeg om niveau aan te kunnen"

Er moet een niet-bindende test Frans komen voor studenten die taalopleidingen willen studeren in het hoger onderwijs. Alleen op die manier kan de kwaliteit van die opleidingen in de toekomst gegarandeerd blijven. Dat staat in een nota van docenten Frans die de Vlaamse universiteiten en het merendeel van de Vlaamse hogescholen vertegenwoordigen.

De docenten Frans trekken aan de alarmbel. Studenten die in het hoger onderwijs voor een taalrichting kiezen zoals bijvoorbeeld taal- en letterkunde, toegepaste taalkunde of lerarenopleiding Frans, halen niet meer het niveau dat nodig is om in deze richtingen te kunnen starten. 

Als er niet wordt ingegrepen dreigt een algemene niveauverlaging

Als er niet wordt ingegrepen, dreigt er een algemene niveauverlaging, zo staat het in de nota. De docenten doen zelf een hele reeks aanbevelingen. Zo moet er een niet-bindende ijkingstest komen voor wie talen wil verder studeren, zegt Griet Theeten, taallector van de UGent en één van de initiatiefnemers van de nota. 

"Geen ingangsexamen, maar wel een proef die de studenten zicht geeft op hun kennis van het Frans", legt Theeten uit.  De ijkingstest zal ook geen invuloefening of een geautomatiseerde test zijn. 

 “Het is de bedoeling dat studenten bijvoorbeeld een kort essay schrijven in het Frans en daarna ook een mondelinge proef doen bijvoorbeeld een gestructureerde uiteenzetting in het Frans geven of een gesprekje van een tiental minuten in het Frans met de docenten over hun motivatie om de opleiding te volgen."

Ook niet-taalrichtingen stellen vast dat de kennis van het Frans jaar na jaar afneemt

Maar niet alleen de taalrichtingen lijden onder de gebrekkige kennis van het Frans bij jongeren. Ook richtingen zoals rechten en economie stellen vast dat de kennis van het Frans jaar na jaar afneemt, zegt Griet Theeten. 

"Daarom vragen we om op het einde van de derde graad van het secundair onderwijs een proef voor alle leerlingen te organiseren, die toont wat hun behaalde eindniveau is. Idealiter wordt de test ook al afgenomen na de tweede graad zodat leerlingen in de derde graad hun Frans nog kunnen bijspijkeren, als dat nodig is". 

Voldoende uren Frans

In de nota vragen de docenten ook voldoende uren Franse les om de grammatica in te oefenen en de taal voldoende te horen en zelf te spreken.

"Minstens vier uur Frans in de eerste graad van het secundair onderwijs en drie uur in de tweede en derde graad zijn nodig", zegt Griet Theeten. 

Taalleerkrachten moeten opnieuw gewaardeerd worden

En taalleerkrachten moeten ook opnieuw gewaardeerd worden, zegt Griet Theeten: ”Nu horen we vaak dat tijdens deliberaties minder belang wordt gehecht aan een tekort voor Frans dan bijvoorbeeld voor een vak als wiskunde”.

“Op die manier geef je de leerlingen het signaal dat een taalvak niet belangrijk is. Maar je moet juist taalleerkrachten opnieuw autoriteit geven zodat ze opnieuw streng kunnen evalueren en zo kan het niveau van Frans van onze leerlingen weer omhoog gaan”, besluit Griet Theeten. 

Lees hier de volledige nota. 

De KULeuven werkte 7 stappen uit om het Frans in het secundair onderwijs te versterken. Lees hier de volledige nota.

Bekijk het verslag uit "Het Journaal" hier:

Video player inladen...