Waarom dumpt een vliegtuig in nood soms kerosine? Mag dat zomaar? En kan het ook bij ons?

In Los Angeles, in de Verenigde Staten, heeft een vliegtuig in nood in volle vlucht kerosine geloosd om veilig te kunnen landen. De kerosine kwam terecht op scholen waar kinderen aan het spelen waren. De bemanning zegt gebruik te hebben gemaakt van de noodprocedure. Maar luchtvaartexpert Luk De Wilde heeft daar toch bedenkingen bij.

Dat vliegtuigen in nood kerosine (brandstof) lozen, is een normale zaak. Op die manier verliezen ze aan gewicht en kunnen ze veiliger landen, omdat bij een eventueel ongeval de kans op een brand verkleint. 

Maar dat lozen van kerosine mag in principe niet zomaar. “De procedure zegt dat de kerosine op grote hoogte geloosd moet worden zodat ze kan verdampen,” legt Luk De Wilde uit. “Het alternatief is dat de piloot het goedje boven de zee loost. Maar de piloot van het vliegtuig in kwestie heeft noch het ene noch het andere gedaan.”

“Omdat het vliegtuig nog maar net was opgestegen, was het voor de piloot waarschijnlijk onmogelijk om de kerosine op een veilige hoogte te lozen,” gaat De Wilde voort. "Maar Los Angeles ligt aan de oceaan. Het is mij dan ook een raadsel waarom de piloot de brandstof niet daar heeft geloosd.”

De procedure zegt dat de kerosine op grote hoogte geloosd moet worden zodat ze kan verdampen

Luk De Wilde, luchtvaartexpert

Kan dit ook bij ons gebeuren?

Vliegtuigen die in ons land een noodlanding moeten maken, moeten hun kerosine boven de Noordzee lozen, of boven een bepaalde zone in Limburg waar nauwelijks bebouwing is.

“Regels schrijven voor dat als je op een bepaalde afstand van de kust zit, je de kerosine boven de zee moet kwijtraken”, zegt De Wilde. “Het grondgebied van België ligt binnen die afstand. Dus daarom worden vliegtuigen die bij ons een noodlanding moeten maken boven de Noordzee of Limburg gestuurd om hun kerosine lozen.”

“Het gebeurt ook dat de piloten gevraagd wordt om voor de noodlanding nog wat rondjes te vliegen. Zo wordt de kerosine opgebrand en wordt het toestel lichter, zodat het veiliger kan landen.”    

Het gebeurt ook dat de piloten gevraagd wordt om voor de noodlanding nog wat rondjes te vliegen. Zo wordt de kerosine opgebrand.

Luk De Wilde, luchtvaartexpert

Het ene toestel is het andere niet

Luk De Wilde merkt op dat de meeste toestellen geen kerosine kunnen lozen. Dat is het geval voor de kleinere toestellen die voor vluchten binnen Europa worden gebruikt. “Alleen de grote toestellen die worden ingezet voor langeafstandsvluchten, hebben een systeem dat toelaat de brandstoftanks te ledigen”, aldus De Wilde. 

De Boeing 777 van Delta Airlines die de kerosine boven Los Angeles heeft geloosd, is zo’n toestel. Hij was op weg naar Shanghai, in China.