Video player inladen...

"Na jaar begon onze papegaai Coco te blaffen, maar praten deed hij niet": hoe zit het eigenlijk met garantie op dieren?

30 jaar geleden kocht Hilde een papegaai, Coco. Het was liefde op het eerste gezicht, en daar zaten de mooie groene veren van Coco zeker voor iets tussen. De verkoper beloofde dat Coco na een jaar zeker zou praten en noteerde dat zelfs op een briefje, als een soort garantiebewijs. Maar Coco sprak niet na een jaar en Hilde kreeg van de verkoper te horen dat ze Coco te weinig aandacht had gegeven. Het zelfgeschreven garantiebewijs lachte hij weg. Maar hoe zit dat eigenlijk met de garantie als u een dier aankoopt? "De inspecteur" op Radio 2 zocht het uit.

De verkoper moet geweten hebben dat Coco nooit zou praten, kwam Hilde achteraf te weten: "Een kenner zei ons dat een papegaai leert praten in z'n eerste levensjaar. Op dat moment zitten papegaaien nog niet in hun gekleurde veren, hebben ze enkel nog maar een soort grijze vacht. Coco moet bij aankoop dus al veel ouder geweest zijn en de verkoper moet dus geweten hebben dat Coco nooit zou praten. We zijn dus op alle vlakken belogen."

Hilde vindt het jammer dat haar papegaai niet kan praten maar heeft er zich na 30 jaar bij neergelegd. Wat Coco wel kan is blaffen, omdat hij graag de honden uit de buurt imiteert. Dus als Coco zich eenzaam voelt of aandacht nodig heeft, roept hij niet op Hilde, maar blaft hij. Hilde: "Ik wou vroeger graag een hond en mijn man een papegaai. We zijn uiteindelijk voor de papegaai gegaan. Maar met onze blaffende Coco heb ik toch ook een beetje die hond waar ik van droomde".

Hilde wil met haar verhaal graag benadrukken dat een degelijke garantieregeling voor dieren geen overbodige luxe is. Zeker nu Europa aan deze regeling wil morrelen.

Beluister het gesprek met Hilde in "De inspecteur":

Garantie op dieren

Vandaag geldt voor dieren die je koopt dezelfde garantieregeling als voor goederen, namelijk de twee jaar garantie. Duiken er problemen op, dan is het de eerste 6 maanden aan de verkoper om te bewijzen dat die problemen er niet waren bij de verkoop. Na 6 maanden ligt de bewijslast bij de koper zelf. Heel belangrijk trouwens: als er de eerste maanden met je dier wat mis is, ga dan zeker niet naar de dierenarts maar naar de verkoper zelf. Ga je naar de dierenarts, dan zou het wel eens kunnen dat de garantie vervalt.

Maar de Europese Unie heeft dit jaar nieuwe regels rond garantie vastgelegd, die tegen midden volgend jaar in Belgische wetgeving moeten worden omgezet. De nieuwe Europese richtlijn geeft de mogelijkheid om dieren uit te sluiten van garantie, wat dus zou betekenen dat je geen garantie meer hebt op de aankoop van een huisdier.

België houdt vast aan huidige regels

Dieren uit de garantieregeling halen zou betekenen dat we de bescherming van de consument verminderen en dat willen we niet, zegt Minister van Consumentenzaken Nathalie Muylle (CD&V). Volgens haar moeten consumenten voldoende waarborgen blijven krijgen als ze een hond of een kat kopen bij een professionele verkoper of kweker.

Nathalie Muylle: "In België zullen dieren dus niet uit de garantieregeling verdwijnen. We willen de regels rond garantie op dieren zelfs scherper stellen. Er zal in onze garantieregelgeving een apart hoofdstuk komen voor dieren. Ik wil dus samen met de sector bekijken hoe we de garantieregels zo duidelijk mogelijk kunnen toepassen op dieren. Op die manier gaan we tijdrovende discussies of geschillen tussen koper en verkoper tegen. We zullen rond de tafel zitten met Ani-zoo, de Belgische beroepsfederatie voor de huisdierensector."

Bekijk hier het verslag van "Het Journaal":

Video player inladen...

Beluister het gesprek met minister Muylle in "De inspecteur":

Meest gelezen