Schaarbeek stopt met non-stoploket op donderdag: "Gemeente zou ook kunnen kiezen voor betere organisatie"

Volgens professor Arbeidsgeneeskunde Lode Godderis zijn er andere oplossingen dan een lange middagbreak om loketbedienden een stressvrijere werkomgeving te garanderen. De gemeente Schaarbeek sluit voortaan de loketten Bevolking en Burgerlijke Stand tussen 13 uur en 15 uur op donderdag, omdat de non-stopdienstverlening van 8 uur tot 19 uur te veel stress bij de loketbedienden veroorzaakte.

De gemeente Schaarbeek is ingegaan op de vraag van de loketbedienden om een halt te bieden aan de lange wachtrijen en gefrustreerde burgers op donderdag. Het gemeentebestuur heeft beslist om de loketten niet langer non-stop op te houden van 8 uur tot 19 uur. Tussen 13 uur en 15 uur zijn de loketten voortaan gesloten.

"Op die manier zijn de gemeenteambtenaren beter geconcentreerd. Ze zijn kalmer omdat het soms op donderdag bijzonder druk is. De twee uur pauze is ook goed om de burgers daarna beter te helpen. Er zijn bovendien nog geen klachten binnengekomen bij de ombudsman", motiveert de schepen Laurraine de Fierlant in "De wereld vandaag" op Radio 1.

Het lijkt me logischer om de oorzaak van de lange files aan te pakken en het werk beter te regelen

Volgens professor Arbeidsrecht Lode Godderis van de KU Leuven zijn er ook andere oplossingen om het hoofd te bieden aan de lange wachtrijen met gefrustreerde burgers aan het loket in het gemeentehuis.

"Het lijkt me logischer om de oorzaak van die lange files aan te pakken. Lange files geven veel frustraties bij de klanten. Het lijkt de moeite waard om dat te onderzoeken. Langs de andere kant, als de pauze de loketbedienden rust geeft, lijkt het mij te overwegen om het te doen", aldus Godderis in "De wereld vandaag".

Volgens Godderis kan de gemeente Schaarbeek het werk van de loketbedienden beter regelen en organiseren. Hij verwijst naar de manier waarop spoeddiensten in ziekenhuizen werken.

"Een spoedgevallendienst krijgt op sommige momenten heel veel patiënten over de vloer. Men gaat er kijken naar welke problemen er binnenkomen en dat verdelen. De minst dringende gevallen gaat men laten wachten. Iemand met bijvoorbeeld een gebroken teen, die krijgt te horen dat hij even moet wachten. Er zijn belangrijkere zaken. Er is ook voorspelbaarheid voor de patiënten. Men geeft aan dat een bepaalde patiënt bijvoorbeeld een uur zal moeten wachten. Dat neemt ook frustratie weg."