De passie voor de pick-uptruck uitgeplozen: lezers vertellen waarom ze met zo'n bonkige bolide rondrijden

Onveilig, slecht voor milieu en klimaat: de kritiek van experts over de pick-uptruck is niet van de poes. Maar waarom zien we die forse rakkers dan toch almaar vaker in het straatbeeld verschijnen? Wat deed de eigenaars overstag gaan? Wij legden ons oor te luisteren bij onze pick-upminnende lezers. 

Weinig wagens die meer uiteenlopende reacties uitlokken dan de pick-uptruck, zo leerden we gisteren. Toen we op onze website berichtten over de populariteit van pick-ups - en over de kritiek erop - reageerden ook eigenaars massaal. Ook hun stem willen we laten horen.

Eerste, voor sommigen misschien weinig verrassende vaststelling: aannemers, tuinaanleggers en andere kleine zelfstandigen zijn belangrijke afnemers van pick-uptrucks.

Bart De Langhe bijvoorbeeld heeft een verhuurbedrijf voor feesten en evenementen. Hij zegt dat hij het sleepvermogen van zijn Dodge Ram echt broodnodig heeft. "Ik heb een ganse vloot zware aanhangwagens. Welk ander voertuig kan betrouwbaar, veilig en langdurig zulke zware lasten slepen?"

De Langhe koos zelfs bewust een nog zwaarder model dan de "gewone" Amerikaanse pick-up, die ze in Amerika wat meesmuilend bestempelen als een "grocery getter", een auto om de wekelijkse boodschappen mee te gaan doen. "Alles is gewoon sterker bij zo'n zwaarder type. En ook meer bekwaam om te werken. Remkracht, sleepvermogen, uitrusting, ..."

Jezelf niet vastrijden

Ook Filip Janssen opteert beroepsmatig voor een pick-up, een Nissan Navara (zie video hieronder). Janssen heeft een bedrijf voor tuinaanleg en -onderhoud en gebruikt zijn pick-up om aanhangwagens met tot 2 ton tuinafval te trekken. Hij brengt dat gehakselde afval naar boeren, die dat onderploegen op hun akkers of er de toegang tot hun stallen moddervrij mee houden. 

"Waar wij dit afval kappen, kom je niet met een bestelwagen. Je rijdt je gewoon vast", benadrukt Janssen. "Zo'n lichte vracht en 4x4 heeft mij nog nooit in de steek gelaten."

(Lees verder onder de video)

Video player inladen...

Of er is lezer D.: hij is geen zelfstandige, maar hij noemt zichzelf wel een "extreme doe-het-zelver" die zich 2 jaar geleden zo'n - in zijn eigen woorden - "gedrocht" aanschafte. D. gebruikt nu een Chevrolet Silverado om zijn aanhangwagen te trekken. 

"Ik heb zelf een graafkraantje en een hoogtewerker in een gehuurde loods staan. Als ik die ga ophalen, weegt de combinatie aanhangwagen-kraantje zowat 3.500 kg. Het spreekt vanzelf dat dat niet verplaatsbaar is met een gewone personenwagen." D. is ook gewoon fan van de grote laadbak, "altijd makkelijk als je een klusser bent, of het nu een bestelwagen is of een pick-up".

Hobbywagen

Maar niet iedereen heeft de trek- en laadkracht van een pick-up nodig voor het werk of grote klussen, komen we te weten. Die zijn ook handig als je met vakantie gaat, vertrouwt lezer Robin De Block ons toe. Hij heeft thuis 3 wagens op de oprit staan: twee kleinere stadsautootjes en een pick-up, een Toyota Hilux (zie foto hieronder)

"De Hilux dient om mee op reis te gaan. Met de 2 zuinige kleine wagens doen wij de dagelijkse verplaatsingen." Robins pick-up moet een caravan kunnen trekken. "En hij is voor de wildere uitstappen permanent voorzien van een daktent."

(Lees verder onder de foto)

De Toyota Hilux van lezer Robin.

En ook Paul mailde ons: voor hem is een pick-up fysiek haast de enige optie. Paul meet exact 2 meter en 9 centimeter. "Ik ben naar het autosalon geweest en wat stel ik vast? Er is geen enkele betaalbare personenwagen waar ik in kan." 

Zo belandde hij bij het grotere werk. "En wat blijkt? Ik pas perfect in een Nissan Navara en dat voor minder dan 30.000 euro. Ik denk dus dat dit voor mij de enige oplossing zal zijn. Tenzij iemand mij kan zeggen of er personenwagens zijn waarin ik pas."

Het is mijns inziens niet correct om een rijgedrag te koppelen aan een type voertuig

Lezer D.

En dan zijn er nog gewoon de liefhebbers. Wouter Dermul, die met een knalgele Ford F-150 rondrijdt (zie foto hieronder), geeft toe dat dat zijn drijfveer was om die auto te kopen: "Puur uit liefde voor dergelijke wagens en als hobbywagen in de tuningwereld." 

Opvallend is dat hij net het argument van de pick-up als noodzakelijk werkinstrument niet echt kan smaken. "Daar ben ik niet mee akkoord, voor elk probleem is er wel een goed alternatief", oppert hij.

Wouter Dermul in zijn pick-uptruck.

Hoffelijker

Parkeren in de stad en zelfs op parkeerplaatsen is geen makkie, geven veel pick-uprijders toe. De fikse aankoopprijs komt ook ter sprake en hier en daar wordt vermeld dat het verbruik te hoog is. Een enkeling geeft zelfs aan dat zijn wagen gewoon niet geschikt is om mee rond te tuffen in de stad. Maar de meesten zien desondanks de troeven van hun krasse kar.

Rijcomfort is er eentje. "Het feit dat deze wagens zich verplaatsen op een zeer laag motortoerental werkt bijkomend rustgevend", vindt D. Je zit ook hoog, voelt je veilig, ook dankzij het krachtige remsysteem, klinkt het geregeld.

Archiefbeeld ter illustratie.

"Veilig", het woord is gevallen. Want een van de grote punten van kritiek is net dat die pick-ups, door hun formaat en gewicht, veel onveiliger zijn voor andere weggebruikers. Maar dat valt steevast erg slecht bij veel chauffeurs van zo'n wagen. "Het is mijns inziens niet correct om een rijgedrag te koppelen aan een type voertuig", vindt D. "We denken al genoeg in hokjes."

"Ik merk bij mezelf dat ik net rustiger en hoffelijker rijd met de Hilux dan met mijn kleine Citroën C1", zegt Robin De Block. "Een grote brullende bak vind ik bijzonder marginaal ogen." Niet alle chauffeurs van zo'n wagen zoeven onbezonnen door het verkeer, benadrukt Wouter Dermul. "Ik ben me ervan bewust dat dit type wagen een grotere remafstand heeft en pas mijn afstand op een voorligger aan."

Voordelig

Ook de kritiek dat de uitstoot van pick-ups hoger ligt, raakt veel chauffeurs. Veel pick-uptrucks zijn namelijk uitgerust met een LPG-tank en de eigenaars benadrukken dat de schadelijke uitstoot daarvan veel lager ligt dan bij diesels. In het vergelijkende onderzoek dat VRT NWS vorige week publiceerde over de klimaat- en milieuvriendelijkheid van brandstoftypes kon dat niet worden bevestigd, bij gebrek aan data.

Mensen die zulke voertuigen nodig hebben om professionele redenen mag men niet afstraffen

Bart De Langhe

En dan is er nog dat opmerkelijke fiscale voordeel: de zware inschrijvingstaks van een pick-up valt weg omdat die kan worden ingeschreven als lichte vrachtwagen. De jaarlijkse verkeersbelasting bedraagt amper 147 euro per jaar, in plaats van zowat 4.000 euro. Tijd om daar iets aan te doen dan?

(Lees verder onder de foto)

Archiefbeeld ter illustratie.

"Ik zou begrijpen dat er meer belastingen op komen", zegt Robin De Block. "Maar ik hoop dat er rekening gehouden wordt met het feit dat hij voor gewone mensen zoals wij veel geld heeft gekost bij de aankoop. En dat wij, omdat hij meer verbruikt, toch al heel wat meer belastingen betalen door de accijnzen op de brandstof."

Enkele professionele gebruikers hebben daar een andere mening over. "Het systeem van de lichte vrachtwagen is uitgehold", stelt Bart De Langhe onomwonden. "De particulieren die daarmee rijden, maken misbruik van de wetgeving. Maar mensen die zulke voertuigen nodig hebben om professionele redenen mag men niet afstraffen."