Video player inladen...

Verplaatsen mensensmokkelaars de vluchtroute naar het VK en nemen ze steeds meer risico?

Vanochtend zijn migranten en vluchtelingen ter hoogte van De Panne uit het water gekomen na een mislukte poging om per boot naar het VK te reizen. Het is de eerste keer dat een groep bootvluchtelingen op Belgische stranden aangetroffen wordt. Vanuit Frankrijk nemen de pogingen toe. Maar er zijn ook steeds meer patrouilles op zee om die te onderscheppen. Verleggen de smokkelaars langzaamaan de routes? En nemen ze dus nog grotere risico's?

In 2019 slaagden minstens 173 bootjes erin om  de oversteek te maken vanuit Frankrijk naar het VK.  Aan boord zaten in totaal 1948 migranten en vluchtelingen. Gemiddeld dus 11 mensen per boot. Vaak gaat het om rubberen exemplaren, maar niet altijd. Sommigen zijn in relatief goede staat, anderen zijn gammel.  De migranten en vluchtelingen die vanochtend in De Panne aangetroffen werden, droegen "een zelfgemaakte reddingsvest", aldus de Belgische autoriteiten.

Al sinds de jaren '90 steken vluchtelingen en migranten van Frankrijk over naar het VK. Dat gebeurde al die tijd voornamelijk in vrachtwagens. Doorheen de jaren werd de controle steeds meer opgevoerd. In de havens van Calais en Zeebrugge zetten ze warmtecamera's in om de vrachtwagens te scannen en chauffeurs die betrapt worden met transmigranten aan boord, riskeren hoge boetes. De haven van Calais lijkt tegenwoordig een versterkte burcht: metershoge dubbele hekken en betonnen muren staan er, gebouwd met Brits geld. 

Toch blijven de transmigranten het proberen en slagen ze ook in de oversteek. In het najaar van 2018 zochten mensen van Iraanse afkomst een andere manier, ze begonnen met bootjes te vluchten. Vanop de verlaten stranden van in Le Touquet, nabij Calais, vertrokken ze om aan te meren in Dover.  Sindsdien is het een gangbare optie geworden. Lees door onder foto

De Franse en Britse overheid hebben nu ook op zee extra maatregelen genomen, onder meer door opgedreven patrouilles van de kustwachten.

Voor de smokkelaars is het nu zaak om de Franse zeevaartpolitie te ontwijken en de Britse wateren te bereiken. Want als ze in Frans water onderschept worden, moeten ze weer naar Frankrijk. Eenmaal in Britse zee maakt het niet meer uit. Als ze de kust niet halen, worden ze sowieso naar Brits grondgebied overgebracht. Daar kunnen ze dan een asielaanvraag indienen. Al riskeren ze te worden opgesloten, terwijl de procedure loopt. 

De transmigranten zijn zich bewust van alle risico's  en gevaren.  Een koerdische man toont ons de verwondingen aan zijn arm, die hij opliep bij een poging om in een vrachtwagen te raken. En ook de security die voor de gemeente een oogje in het zeil houdt, bevestigt dat de mensen vaak zwaar gehavend weerkeren van een mislukte poging. 

Vrachtwagen of boot?

Ahmed wil het met vrouw en dochtertje proberen met een bootje. Het koude water schrikt hen af, maar zo zegt ie: "het is hier in de bosjes ook koud, hier blijven kan niet, we moeten vertrekken." Migranten krijgen hier tenten en slaapzakken van hulpverleners tegen de koude. Maar de Franse politie houdt geregeld opruimacties. Ze jagen de transmigranten weg en nemen tenten en achtergebleven bezittingen mee.  

Hassan slaapt na zo'n actie nu al zes dagen op de grond met enkel de kleren die hij draagt. Hij durft geen boot op. Twee jaar geleden vluchtte hij vanuit Irak via Turkije, langs Bulgarije en kwam met de trein in Polen terecht. Daar werd hij bij een controle opgepakt en bracht hij maandenlang door in de gevangenis.  Nu heeft hij nog één doel: naar het Verenigd Koninkrijk.

Een maand geleden verdronken twee mannen die hier een tijd overleefd hadden. Het verhaal kent iedereen hier.  Op het woord "boot" volgt zonder uitzondering "gevaarlijk".

Toch blijft de vraag naar bootvluchten overeind. En door de toenemende controles op zee lijken smokkelaars nieuwe routes te zoeken. Verder weg van de kortste afstand, dat is Calais naar Dover. Voor het eerst troffen de Belgische autoriteiten in De Panne, op een Belgisch strand dus, een mislukte poging aan.

Intussen plannen de overheden ook weer bijkomende controles. Het Europees grensagentschap Frontex zou binnenkort drones leveren die aan een kabel permanent in de lucht kunnen blijven en de stranden scannen met warmtecamera's.

Bekijk hier de reportage van "Het Journaal":

Video player inladen...

Bekijk hier de reportage van "Terzake":

Video player inladen...

Bekijk hier het gesprek in "Terzake" met Carl Decaluwé, gouverneur van West-Vlaanderen:

Video player inladen...

Meest gelezen