Mateo Simoni speelt de hoofdrol in "De bende van Jan De Lichte".
sofie@silbermann.com +32 475 65 89 34

VTM zet door met "Vlaamse Netflix", maar lanceert ook nieuwe klassieke zender

DPG Media, het moederbedrijf boven de zenders VTM en Q2, lanceert dit jaar een betaalde streamingdienst, "een Vlaamse Netflix". Het wacht dus niet op de andere omroepen. Of die mee zullen doen, is nog onduidelijk.

Een naam voor de Vlaamse Netflix is er nog niet, een startdatum en een prijs evenmin. Maar het is wel de bedoeling om de betaalde streamingdienst dit jaar te lanceren. Het platform zal binnen- en buitenlandse series en films aanbieden. Ook de reeks "De bende van Jan De Lichte" zal er te zien zijn. De verfilming van de historische roman van Louis Paul Boon ligt bij VTM al enkele jaren op het schap. DPG Media spaart de reeks op voor de lancering van de Vlaamse Netflix.

Het moederbedrijf boven VTM zet dus sowieso door met zijn betaald streamingplatform, ook al is het niet zeker dat de andere omroepen zullen meedoen. DPG wil de andere zenders er nog altijd graag bij betrekken. Op die manier wordt de Vlaamse fictie gebundeld op één betaald platform. En hoe groter het aanbod, hoe groter de kans op commercieel succes. Het platform moet nieuwe inkomsten opleveren in tijden dat almaar meer mensen uitgesteld kijken en reclame doorspoelen waardoor (commerciële) omroepen inkomsten verliezen.

Vaak wordt een betaald platform weggezet als inhoud die verdwijnt achter de betaalmuur. Maar dat is niet hoe de Vlaamse kijker daarover denkt.
Dirk Lodewijckx, algemeen directeur TV, radio en streaming DPG Media

"Vaak wordt een betaald platform weggezet als inhoud die verdwijnt achter de betaalmuur. Maar dat is niet hoe de Vlaamse kijker daarover denkt", zegt Dirk Lodewijckx, algemeen directeur TV, radio en streaming bij DPG Media. "Als je ziet dat er nu al bijna 1 miljoen abonnees zijn van een betaalservice (Netflix, Play en Play More, ...), dan is dat geen verhaal in de marge meer." Toch beseft Lodewijckx dat het niet evident is om van de streamingdienst een succes te maken. "Het blijft een risicovolle onderneming. Maar het is een illusie te denken dat we zonder een betaalplatform kunnen blijven maken wat we nu maken. Laat ons dat wat we hebben opgebouwd in Vlaanderen, straffe fictie, niet van onze plank laten eten door internationale spelers." 

Wat doet de rest?

Maar DPG Media staat er nog altijd alleen voor. Telenet en zijn dochters Vier, Vijf en Zes zien voorlopig geen brood in een Vlaamse Netflix. Telenet heeft al zijn Play- en Play More-aanbod. Dat staat vooral bekend om zijn HBO-catalogus, maar het zendt in primeur sommige Vlaamse fictiereeksen uit die later op Vier te zien zijn. Beide pakketten samen hebben 416.700 abonnees. Een extra platform kan dat Play- en Play More-aanbod alleen maar kannibaliseren. Toch wil Telenet praten. "We staan open voor samenwerking", zegt woordvoerster Isabelle Geeraerts. "Maar het moet een win-winsituatie zijn."

Ook de VRT stond niet te springen voor een betaald platform. Maar de Vlaamse Regering wil dat de openbare omroep zijn schouders zet onder wat het regeerakkoord omschrijft als een "betaald niet-lineair aanbod met een focus op Vlaamse content". "Er zijn constructieve gesprekken geweest tussen de VRT en DPG Media over dit initiatief. We willen die graag voortzetten", zegt woordvoerder Hans Van Goethem. "Het is onze overtuiging dat we willen meewerken aan elk initiatief dat het Vlaamse ecosysteem versterkt, waarbij VRT haar onafhankelijke rol als publieke omroep kan behouden."

Nieuwe lineaire zender

Hoewel mensen almaar minder lineair tv-kijken, dus minder kijken wanneer het programma wordt uitgezonden, blijft DPG Media geloven in de kracht van lineaire kanalen. Het lanceert binnenkort zelfs een nieuwe lineaire zender, een tweede VTM-kanaal dat breder gaat dan de familiezender VTM. "We willen vooral meer Vlaamse programma's brengen", benadrukt Lodewijckx. "Waar die bekeken worden, maakt niet uit. Maar het is logisch dat we ons grootste uitstalraam daarvoor inzetten en dat is nog altijd een lineair kanaal. De zender, waarvan de naam nog niet duidelijk is, zal een mix van Vlaamse programma's en internationale aankoop brengen."