Douwe Egberts en Colruyt vechten over de prijs en dat heeft gevolgen voor de koffie in de winkelrekken

In de winkelrekken van Colruyt ligt weinig tot geen koffie meer van de merken van Douwe Egberts. Het gevolg van een harde prijzendiscussie tussen de supermarktketen en Douwe Egberts, zo blijkt. “Dit is het ultieme drukkingsmiddel voor een supermarktketen”, zegt Stefan Van Rompaey van Retail Detail.

In veel filialen van Colruyt of OKay is de voorraad Douwe Egberts - maar ook Jacqmotte, Senseo of Pickwick, die ook eigendom zijn van de Nederlandse koffiemaker - stilaan op.  Dat heeft alles te maken met een harde discussie over prijzen: Colruyt vraagt dat Douwe Egberts goedkoper levert, maar Douwe Egberts wil niet toegeven. 

Colruyt wil er in elk geval niet veel over kwijt. "Elk jaar", luidt het in een schriftelijke mededeling, "voert Colruyt Group onderhandelingen met de verschillende leveranciers."

"In de meerderheid van die gevallen wordt snel een overeenkomst gevonden," laat Colruyt nog weten, "maar er zijn ook momenten waarbij beide partijen er iets langer over doen om een consensus te vinden, zoals in dit geval."

Ultiem drukkingsmiddel

Hoelang er geen koffie en thee van Douwe Egberts in de winkels van de Colruyt Group zullen liggen is nog koffiedik kijken.  In het verleden heeft Colruyt hetzelfde procédé toegepast met producten van PepsiCo en Nestlé. Toen duurde het een aantal weken tot de producten weer in de rekken kwamen.

"Het is het ultieme drukkingsmiddel van een supermarktketen", zegt Stefan Van Rompaey van Retail Detail in "De ochtend" op Radio 1.  Colruyt wil zo goedkoop mogelijk producten inkopen, terwijl Douwe Egberts een zo goed mogelijke prijs wil krijgen. 

Omdat Colruyt prat gaat op zijn laagsteprijsgarantie wordt het spel kennelijk hard gespeeld, met het gevolg dat Colruyt geen Douwe Egberts-producten meer in de rekken legt.

BELGA/LALMAND

Belangrijk product

Maar zowel Colruyt als Douwe Egberts heeft er  baat bij dat ze zo snel mogelijk een deal sluiten. Waarom? "Koffie is een heel belangrijk product: we drinken het elke dag en mensen kopen het elke week en kennen er ook de prijs van", legt Stefan Van Rompaey uit.

En dus is het voor Colruyt belangrijk dat bekende merken zoals die van Douwe Egberts beschikbaar zijn voor de klanten die hun boodschappen komen doen.

Colruyt in het voordeel

Ook Douwe Egberts heeft er alle belang bij dat het geschil zo snel mogelijk wordt bijgelegd. "Colruyt is als supermarktketen marktleider in België. Als merk kan je je het niet permitteren om er niet in de rekken te liggen", duidt Stefan Van Rompaey.

Van Rompaey schat wel in dat Colruyt in een iets betere onderhandelingspositie zit, omdat  Douwe Egberts een grote speler als Colruyt nodig heeft om de consument te bereiken.  Doordat dit nu in het nieuws komt kan Colruyt zich bovendien naar de consument extra profileren als prijsvechter.

Nu is koffie ten slotte wel een speciaal product. Voor het imago van Douwe Egberts én Colruyt is het ook belangrijk dat koffieboeren een eerlijke prijs krijgen. Dus het puur op de prijs spelen, is voor de perceptie ook niet handig.

Beluister het volledige gesprek met Stefan Van Rompaey in "De ochtend" op Radio 1: