Wat doen als je natte was een maand lang in je kapotte wasmachine blijft zitten?

De was van Susie en Filip uit Wetteren heeft een maand lang in hun wasmachine gezeten doordat het toestel maar niet gerepareerd raakte. Het paar stapte naar “De Inspecteur” van Radio 2 en die kwam te weten dat de meeste wasmachines een noodhendel hebben om bij een defect toch de was uit de machine te halen. Hadden ze (en de technieker) dat maar geweten.

Op 23 december vult Susie haar wasmachine met vuile was voor ze ging werken. Ze vraagt aan haar man om de machine leeg te maken zodra het wasprogramma was afgelopen. Maar als Filip de machine wil openen, blijkt dat niet te lukken. Ook Susie probeert ‘s avonds om de was uit de machine te halen, tevergeefs.

Als een technicus langskomt, stelt hij vast dat de hoofdprintplaat van de wasmachine stuk is, het onderdeel dat de machine aanstuurt. Het is een onderdeel dat perfect kan vervangen worden en die procedure werd ook meteen in gang gezet door de verkoper van de machine. 

Maar door verschillende omstandigheden loopt de herstelling vertraging op. Zo waren er de feestdagen, wordt aanvankelijk een verkeerd mainboard besteld en duikt er een probleem op met het IT-systeem voor de bestellingen bij producent Samsung. Lang verhaal kort: pas na 4 weken wordt de nieuwe printplaat geleverd. Iets dat ze bij Samsung heel jammer en vervelend vinden.

Noodhendel

Het was vooral vervelend omdat al die tijd de natte was van Susie en Filip in de machine is blijven zitten. Er is namelijk nergens een noodhendel of noodklep te bekennen waarmee ze de deur van de wasmachine kunnen ontgrendelen. "Ik heb naar Samsung gebeld en hen gevraagd waarom ze zo'n belangrijk onderdeel vergeten in hun machines", vertelt Susie. "Al kreeg ik daar niet meteen een antwoord op".

Niet enkel Susie stelde die vraag aan Samsung, ook “De Inspecteur” van Radio 2. Daaruit blijkt dat het type wasmachine dat Susie heeft wel degelijk een noodmechanisme heeft, een soort noodkoordje. Maar ook de verkoper van de machine was daar niet van op de hoogte. "Onze premium machines beschikken allemaal over zo'n noodmechanisme, bij onze instapmodellen is dat niet altijd het geval", klinkt het bij Samsung.

Technicus

Dat laatste is een regel die lijkt op te gaan voor heel wat merken, valt te horen bij verkopers en technici. Bij een andere grote producent, Electrolux, zit ook niet op elke machine een noodhendel. "Bij onze AEG-toestellen zit er op 95 procent zo'n noodklep; bij onze machines van Zanussi nooit."

Die laatste toestellen kan je wel ontgrendelen door het bovenpaneel weg te nemen en aan de binnenkant van de machine de knop naast de deur in te drukken. "Al staat die boodschap wel niet in onze handleidingen omdat we risico's willen vermijden", zeggen ze bij Electrolux. Daarom stap je bij problemen best naar een technicus als er geen noodmechanisme op je wasmachine zit.

Susie en Filip hielden hun hart vast voor de was die een maand lang in de machine had gezeten. Maar het bleek goed mee te vallen: er zat een geurtje aan maar na drie kookwassen was ook die verdwenen. Alleen in een nieuwe trui van Susie bleef de slechte geur zitten. Maar ook daar hoeft ze zich geen zorgen over te maken want Samsung beloofde haar de opgelopen schade te vergoeden.

Beluister hier het volledige verhaal van Susie en Filip uit "De Inspecteur":

Meest gelezen