Jennifer Aniston/Instagram

Bedacht Dolly Parton echt zélf haar Instagrampost? En hoe werkt dat juist: celebrity's en hun sociale media?

De "Dolly Parton Challenge" heeft deze week sociale media in binnen- en buitenland ingepalmd. Een fotocollage van Dolly Parton werd gretig nageaapt. Vraag is of de 74-jarige bekende countryzangeres zelf de post plaatste? "Vele sterren - vooral de oudere generaties - besteden hun socialemediakanalen uit aan een communicatiebureau of aan een personal agent", vertelt de Vlaamse Eef Vicca aan onze redactie. Zij werkt voor Factory PR, een van de grootste communicatiebureaus op vlak van mode en innovatie in New York. "Maar de celebrity's doen wél hun zegje." 

Dolly Parton verraste haar 11,8 miljoen volgers op Instagram, Twitter en Facebook met onderstaande post en het bijschrift "Fiks je een vrouw die álles kan". Goed voor ruim 1,4 miljoen likes en 37.000 retweets.

Wie uitbesteedt, heeft nog altijd de controle

De Amerikaanse zender CNN stelde zich de vraag of de spitsvondige post van la Parton zelf kwam. Maakte de zangeres en zakenvrouw eigenhandig de fotocollage en zette ze die zelf met smartphone op het internet? Haar entourage reageert voorlopig niet. 

Eef Vicca werkt in New York, en brengt merken en sterren samen om campagnes en events te lanceren. Ze doet onder meer projecten voor de dating-app Tinder en werkte al met actrices als Drew Barrymore en Sarah Jessica Parker. Ze kent het reilen en zeilen in de Amerikaanse communicatiewereld. Dat beroemdheden niet altijd zelf hun socialemedia-accounts beheren, is een publiek geheim. Maar hoe gaat dat juist?

Het team of de agent stuurt een kalender door van de komende posts, de sterren keuren de post goed of laten ze herschrijven

"Sommigen schakelen een communicatiebureau in of een "personal agent". Hoe bekender de ster, hoe meer mensen ze rondom hen hebben. Het team stuurt dan twee weken op voorhand een kalender door van de posts die gezet kunnen worden op bijvoorbeeld Instagram. De ster heeft altijd inspraak over de inhoud. Zij keuren de tekst goed of laten die herschrijven", zegt Vicca. Zij schat dat agents - weliswaar ruw geschat - 2.000 tot 10.000 dollar per maand verdienen. Een 9.000 euro lijkt bij ons veel, maar is naar Hollywoodnormen zeker niet decadent.

Slim is om niet uitsluitend met zogenoemde throwbackfoto's (archieffoto's) te werken of officiële persfoto's. "Dan kan werkelijk iedereen zulke accounts creëren", aldus Vicca. Volgens haar moet het een mix zijn.

Glamour en glitter op de rode loper, maar evengoed selfies waarbij de ster ongeschminkt in zijn of haar natuurlijke habitat vertoeft. Of een ongefilterde blik gunt achter de schermen. De ster speelt die foto's dan door of post ze gewoon soms zelf. Het account van Jennifer Aniston (van de serie "Friends") is daar een goed voorbeeld van. Authenticiteit scoort. Dat verschilt met iemand als Iris Apfel (extravagant mode-icoon, 98). Daar gaan de foto's ontzettend vaak over haar samenwerkingen met allerlei merken." 

Rauwe truken van de foor

Jongere generaties, zoals popzanger Justin Bieber en het model Gigi Hadid, beheren zelf hun accounts. Ze hebben een smartphone, posten en liken ter plekke. Het zijn de sterren ook die bepalen wie ze (strategisch) wél en niét volgen. De oudere generaties besteden Instagram en co gemakkelijker uit. "Omdat jongere sterren het zelf doen, maken ze wel eens foutjes met Photoshop. Zij letten niet op details."

Andere bekendheden zijn niet tuk op het vermelden van merken in een hashtag of het taggen (@) van producten. Zij willen eerder contact maken met hun fans, ze willen persoonlijke interactie. Zo is de populaire Amerikaanse comédienne Amy Schumer doodeerlijk over het dagdagelijkse leven. "Rauwer kan het niet in posts. Schumer is niet bezig met dat perfecte Instragammetje. En dat werkt", weet Vicca. Of de aloude truken van de foor.