Geen "Mulan" in Wuhan? Het coronavirus is óók slecht nieuws voor de filmwereld

Chinese bioscopen sluiten massaal de deuren door het coronavirus, en dat heeft zware economische gevolgen voor de filmwereld. De financiële schade voor de filmindustrie wereldwijd zal naar schatting tussen 1 en 2 miljard dollar bedragen, maar ook de releasekalender van Chinese én Amerikaanse films komt in gevaar.

Tussen 1 en 2 miljard dollar. Dat zou de economische schade zijn die de wereldwijde filmopbrengst oploopt door het coronavirus, volgens het filmmagazine The Hollywood Reporter. 70.000 schermen, zowat de gehele Chinese bioscoopinfrastructuur, staan nu op non-actief om verdere verspreiding van het virus te voorkomen.

Films tijdens het laatste weekend van januari brachten dit jaar in China 2 miljoen dollar op. Ter vergelijking: in datzelfde weekend vorig jaar was dat 507 miljoen dollar. Dat weekend bracht dus 235 keer minder op in 2020.

Er is gigantisch veel geld dat op korte termijn niet verdiend zal worden

Februari 2019, een vakantiemaand door Chinees Nieuwjaar, was een recordmaand voor de Chinese filmopbrengst met een bedrag van 1,6 miljard dollar. "De inkomsten worden in februari dit jaar door het coronavirus praktisch herleid naar nul", voorspelt filmreporter Ward Verrijcken.

"Er is dus gigantisch veel geld dat op korte termijn niet zal verdiend worden. Volgens vakbladen als The Hollywood Reporter zal de economische schade sowieso 1 miljard dollar bedragen, maar misschien ook wel 2 miljard. En als de schermen lang zwart gaan blijven, nog meer." 

Lees door onder het audiofragment uit "De Wereld Vandaag":

Ook Hollywood deelt in de klappen

China was in 2019 goed voor een kwart van de wereldwijde filmopbrengst, met 9,2 van de 42,5 miljard dollar. "De Chinese markt is in dat opzicht bijvoorbeeld veel belangrijker dan de Europese", zegt Verrijcken. Het is de snelst groeiende filmmarkt ter wereld, met gemiddeld 26 nieuwe schermen per dag. De voorspelling was dat de Chinese filmmarkt in 2020 groter zou zijn dan de Amerikaanse, maar dat zal dus niet meer lukken.

Dat is ook voor Hollywood dus slecht nieuws. Amerikaanse films die daar uitkomen en voor hun totale opbrengst rekenen op een flink deel uit China, zullen de gevolgen meteen voelen. Films als "1917" of "Jojo Rabbit" zouden in februari uitkomen in China, maar dat zal dus niet gebeuren.

Amerikaanse films kunnen momenteel niet rekenen op inkomsten uit China

Is alles niet op te lossen door wat te schuiven?

Kunnen die films dan niet gewoon enkele weken opgeschoven worden? Nee, want het programma-aanbod is zo groot dat alles dan danig verstoord zou worden. "Als alles wordt uitgesteld, dan hypothekeert dat de maand maart, april enz. wanneer al andere films gepland stonden."

Als de corona-problematiek nog even aanhoudt en de bioscoopschermen blijven zwart in China, dan zouden enkele goede Oscarfilms in de zomer moeten uitkomen, maar dan zal het aanbod zo groot zijn, dat het gevaar bestaat voor "film-kannibalisme", waarschuwt Verrijcken. "Die films zullen elkaar opeten en er zal sowieso minder verdiend worden."

Het gevaar van film-kannibalisme dreigt 

Tegelijk zou dit alles de piraterij, het illegaal downloaden van films, nog in de hand kunnen werken in China. Releases zoals die van "Mulan" (normaal eind maart) en "James Bond: No Time to Die"" (begin april) zouden daaronder kunnen lijden en miljoenen dollars verliezen. 

Goed kiezen is de boodschap

Het communistische regime in Peking staat slechts 34 niet-Chinese titels per jaar toe, dus de Hollywoodstudio's moeten goed kiezen. Films zoals "Avengers: Endgame" werken heel goed. De film bracht in China 610 miljoen dollar op, bijna een vierde van wat wereldwijd werd opgehaald. Hollywood verdient dus heel wat aan de releases in China. 

De paniek is tot in de Hollywoodstudio's te voelen

Maar toch is niet elke Amerikaanse film daarom ook een hit in China: "Opvallend: "Star wars" werkt daar absoluut niet, omdat ze in de jaren 70 en 80 die boot helemaal gemist hebben. De nostalgiefactor bij "Stars wars" is er daarom helemaal niet in China", zegt Verrijcken.  

Dat blijft veeleer een uitzondering: veel Hollywoodproducties halen bijzonder veel geld op in China, en dat is nu dus een probleem. "In de eerste plaats zijn natuurlijk de Chinese bioscoopuitbaters zelf getroffen, maar ook in Hollywood voel je nu al de paniek."

Meest gelezen