Moet er een snelheidsbeperking komen voor speedpedelecs, zoals Kampenhout en Steenokkerzeel willen?
In Kampenhout en Steenokkerzeel, in Vlaams-Brabant, willen ze graag een aparte snelheidsbeperking invoeren voor fietsers. De bedoeling is om de snelle speedpedelecs en elektrische fietsen op sommige plaatsen af te remmen tot 30 kilometer per uur. Maar in de praktijk zal dat nog niet voor morgen zijn.
Als het van de politiezone KASTZE afhangt dan mogen fietsers langs de Haachtsesteenweg in Steenokkerzeel en Kampenhout binnenkort niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Heel wat speedpedelecs halen daar nu gemakkelijk een snelheid van 45 kilometer per uur, omdat het een lange én kaarsrechte baan is. Maar dat is soms gevaarlijk, zegt de lokale politie.
“De Haachtstesteenweg heeft smalle fietsstroken en daardoor zorgen de snelheden tussen de fietsers soms voor problemen”, zegt korpschef Filip Van Steenbergen. “Bovendien zijn er ook enkele bushaltes vlak langs het fietspad én zijn er veel zijwegen die op de steenweg uitkomen. Op die kruispunten gebeuren er geregeld ongevallen omdat automobilisten de snelheid van de speedpedelecs niet goed kunnen inschatten.”
De wegcode ligt dwars
En dus willen ze de snelheid daar graag beperken. Maar wat blijkt? De wegcode staat dat niet toe. “In de wegcode is er momenteel geen mogelijkheid voorzien om een aparte snelheidsbeperking in te voeren voor fietsers”, zegt Van Steenbergen. “Er bestaat ook geen verkeersbord voor”.
Fietsers moeten zich gewoon houden aan de snelheidsbeperkingen voor auto’s. In een zone 30 mag je dus ook met je speedpedelec niet sneller rijden dan 30 kilometer per uur. Maar langs een grote steenweg kan je dus lustig doorfietsen.
Creatieve oplossingen
De politiezone KASTZE heeft wel al overleg gehad met het Agentschap Wegen en Verkeer, maar het is het parlement dat een aanpassing in de wegcode moet goedkeuren. Een oplossing zit er dus niet meteen aan te komen en daarom wil de politie het voorlopig anders aanpakken langs de Haachtsesteenweg. “We bekijken of we de fietsers bijvoorbeeld via wegmarkeringen op de grond kunnen sensibiliseren om trager te rijden.”
Een creatieve oplossing, zoals ze die ook in Antwerpen hebben bedacht. Daar heeft het stadsbestuur langs enkele grote fietswegen en fietssnelwegen waarschuwingsborden geplaatst. “Dat zijn kleine, blauwe vierkante borden,” vertelt schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA), “met daarop in witte letters een adviessnelheid. Die raden aan om niet sneller te rijden dan 30 kilometer per uur.”
Maar wie toch sneller rijdt, kan dus niet beboet worden. Hebben die adviesborden dan wel effect? “Dat moeten we nog evalueren”, zegt Kennis.
Is zo'n snelheidsbeperking haalbaar?
In Nederland bestaan zo’n aparte snelheidsborden voor fietsers wél al. In theorie zou dat in ons land dus ook tot de mogelijkheden moeten behoren. Maar volgens Antwerps schepen Koen Kennis moet je wel rekening houden met mogelijke praktische problemen. Vooral als je wil gaan beboeten.
“De politie wees me erop dat het soms moeilijk is om fietsers te identificeren. Speedpedelecs hebben verplicht een kenteken, maar gewone elektrische fietsen niet. Als je boetes wil gaan uitdelen, moet je natuurlijk wel weten wie er op de fiets zit.”
Ook bij het Verkeersinstituut Vias zijn ze voorlopig nog voorzichtig. “Op sommige plaatsen kan zo’n aparte snelheidsbeperking voor fietsers zeker nuttig zijn”, zegt woordvoerder Stef Willems. “Maar het lijkt ons geen goed idee om dat zomaar overal te gaan invoeren. Mensen kiezen voor de speedpedelec als alternatief voor de wagen en dan moet die daar nog mee kunnen concurreren. Als je de snelheid op te veel fietspaden gaat beperken, levert zo’n speedpedelec veel minder voordeel op.”
